In 2019 is de Stichting 2454 Crew op zoek naar een dieseltreinstel om na werkzaamheden zogenaamde roestritten uit te kunnen voeren.De stichting schaft hiervoor de beschikbare Plan U-treinstellen 115 en de 151 aan. De 151 is met onderdelen van de 115 weer rijvaardig gemaakt en vanaf maart 2020 actief voor de stichting. De gehavende 115 is intussen in Onnen gestald. In januari 2024 maakt de stichting bekend ook onderdelenleverancier 115 op te gaan knappen.

Ter vervanging van het vooroorlogse dieselmaterieel laat NS tussen 1960 en 1963 42 driewagenstellen van het type Plan U bouwen. Het materieel is voorzien van de nieuwste technieken als automatische deuren en koersrollen. De treinstellen doen bijna vier decennia lang dienst op de drukkere diesellijnen. Met de komst van het Dieselmaterieel ’90 begint zwanenzang van het materieel. Eind jaren ’90 gaan de eerste treinstellen bij NS buiten dienst. Nieuwe vervoerders Syntus en NoordNed huren diezelfde periode een aantal treinstellen om de treindiensten op de aanbesteedde regionale spoorlijnen op te starten.

Zo is de 115 vanaf mei 1999 bij Syntus actief in de Achterhoek. Intussen heeft NS het plan om negentien Plan U-treinstellen te moderniseren om het materieeltekort op de geëlektrificeerde baanvakken op te vangen. Uiteindelijk zijn in 2001 en 2002 vijftien stellen uitgebreid gereviseerd. De 115, die in juli 2022 weer door Syntus is ingeleverd, valt uiteindelijk buiten de boot en gaat buiten dienst.

Het treinstel gaat in december 2003 samen met de 113 de HIJSM in Haarlem. Hier is het duo in 2005 teruggebracht in rode kleurstelling. Nadat de HIJSM in april 2010 wordt opgeheven, belandt de 115 bij de Stichting DE-III. De stichting knapt het stel op en rijdt in 2014 enkele ritten. Hierna wordt het stil rond de stichting en het treinstel.

Intussen is de Stichting 2454 Crew in 2019 op zoek naar een dieseltreinstel om na werkzaamheden zogenaamde roestritten uit te kunnen voeren. De eerste keuze valt op de 115 van de dat jaar opgeheven Stichting DE-III. Het stel is technisch nog in goede staat, maar het casco is er slecht aan toe. De SHD biedt hierna de  overbodige 151 aan die grotendeels in prima staat verkeert. Het gele treinstel is met onderdelen van de 115 weer rijvaardig gemaakt en vanaf maart 2020 actief voor de stichting. De daaropvolgende maanden is het treinstel uiterlijk weer helemaal opgeknapt en geschilderd. In september is de 151 gereed en weer in een frisse gele NS-kleurstelling met logo’s van Stichting 2454 Crew met grote regelmaat op het Nederlandse spoor te zien. De gehavende 115 is intussen in Onnen gestald.

In januari 2024 wordt bekend dat de Stichting 2454 Crew ook onderdelenleverancier 115 op gaat knappen. Het treinstel is op 7 en 8 januari in etappes van Onnen naar Amersfoort overgebracht. In tegenstelling tot de 151 is het treinstel na de eeuwwisseling niet opgeknapt en heeft dan ook nog een origineel interieur en geen grote kast boven de cabine van het motorrijtuig. Het is nog niet bekend welke plannen de stichting met het tweede Plan U-treinstel heeft.

Naast de treinstellen van de 2454 Crew zijn nog twee Plan U-treinstellen bewaard. Treinstel 114 gaat in 2003 naar het Spoorwegmuseum. Het treinstel is in 2009 gereviseerd en dienstvaardig gemaakt maar staat inmiddels al jaren stil. De 121 is sinds 2010 eigendom van de Stichting Historisch Dieselmaterieel. De stichting heeft vooralsnog geen plannen om het stel weer op de baan te krijgen. Beide treinstellen hebben, net als de 115, de rode kleurstelling.

Op de foto boven dit artikel twee van de drie rode museumtreinstellen in betere tijden ter gelegenheid van het 175-jarig jubileum van de spoorwegen in Nederland. Links vertrekt Plan U 115 van de toenmalige Stichting DE-III voor een gezelschapsrit. Rechts staat treinstel 114 van het Spoorwegmuseum dat die dag naar Leusden heen en weer pendelt. Amersfoort, 18 oktober 2014.