martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Nieuws

Aanbesteding concessie Vechtdallijnen gestart
17 juli 2024

17 juli 2024 Eind jaren '90 is de treindienst tussen Almelo en Mariënberg als eerste in Nederland gedecentraliseerd en openbaar aanbesteed. Vanaf 1998 wordt het vervoer verzorgd door Oostnet, Connexxion en Syntus. Vanaf december 2013 maakt de verbinding deel uit van de zogenaamde Vechtdallijnen en is Arriva verantwoordelijk voor de exploitatie van de treindienst. Een jaar eerder neemt de vervoerder al de treindienst op de Vechtdallijn tussen Zwo...

Lees meer
Arriva, EBS en Keolis in de race voor concessie Achterhoek-Rivierenland
16 juli 2024

16 juli 2024 In december 2025 gaat de nieuwe concessie voor de vervoerregio Achterhoek-Rivierenland van start. Vanaf eind februari kunnen vervoerders die interesse hebben zich inschrijven. Belangrijke eisen van opdrachtgever provincie Gelderland zijn de inbouw van toiletten in het bestaande materieel en de implementatie van de RegioExpres in de dienstregeling. In juli 2024 wordt bekend dat Arriva, EBS en Keolis in de race zijn voor de concessie....

Lees meer
Nog trager over de Hogesnelheidslijn
9 juli 2024

9 juli 2024 In het najaar van 2022 ontdekt ProRail in een viaduct van de Hogesnelheidslijn scheurtjes in het laswerk. Hierna is de snelheid van het treinverkeer beperkt tot maximaal 80 km/u. Omdat tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel negen vergelijkbare kunstwerken zijn gebouwd, geldt hier sindsdien een snelheidsbeperking van 160 km/u. Begin 2024 blijkt dat meer kunstwerken scheuren vertonen. Hierna is de snelheid op het complete traject ve...

Lees meer
Laatste Koninklijke Trein in het Spoorwegmuseum
5 juli 2024

5 juli 2024 In 1864 neemt de HIJSM voor het eerste een speciaal Koninklijk Rijtuig in gebruik. Het rijtuig krijgt het nummer SR1. In de daaropvolgende 160 jaar reist de Koninklijke Familie met het rijtuig en verschillende opvolgers door binnen- en buitenland. In 2023 wordt de SR10 als laatste officiële Koninklijke Rijtuig opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. Op 12 juli 2024 wordt het rijtuig samen met begeleidingsrijtuig SR12 offici...

Lees meer
Directe dagtrein naar Zwitserland na 96 jaar verleden tijd
1 juli 2024

1 juli 2024 In 1928 krijgt Nederland met de legendarische Rheingold en Edelweiss zowel via Duitsland als via België een rechtstreekse treinverbinding met Zwitsersland. De luxe dagtreinen worden na de  Tweede Wereldoorlog onderdeel van het TEE-netwerk. In 1974 komt een eind aan de verbinding via België. De verbinding via het Duitse Rijndal gaat in 1987 verder als EuroCity. In 2003 is de treindienst vervangen door de ICE Amsterdam - Basel. Langdur...

Lees meer
Drielandentrein na jaren uitstel van start
30 juni 2024

30 juni 2024 Met de decentralisatie van de Limburgse stroptreindiensten wordt ook een rechtstreekse treinverbinding tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen aangekondigd. Omdat het beoogde materieel niet aan de Belgische eisen voldoet, gaat de geplande Drielandentrein begin 2019 alleen tussen Maastricht en Aachen rijden. Wanneer alle ’technische uitdagingen’ zijn overwonnen, gaat de trein op 30 juni 2024 na 5,5 jaar uitstel alsnog van start. ...

Lees meer
NS blaast langste treindienst nieuw leven in
28 juni 2024

28 juni 2024 In 1969 ontstaat door het samenvoegen van een aantal stoptreindiensten de rechtstreekse treinverbinding tussen Zwolle en Vlissingen. Een jaar later is de verbinding zelfs een officiële intercitydienst. In 1988 wordt de treindienst ingekort tot Roosendaal en moeten reizigers tussen Zeeland en Noord-Brabant in de grensplaats overstappen. Omdat deze overstap lang niet altijd mogelijk is, wordt de roep om de terugkeer van de rechtstreek...

Lees meer
Goederenvervoer per spoor op laagste niveau in 10 jaar
25 juni 2024

25 juni 2024 Het CBS meldt in juni 2024 dat in 2023 39,3 miljoen ton aan goederen over het spoor is vervoerd. Dat is 11,5 procent minder dan in topjaar 2022. De cijfers van 2023 zijn in tien jaar niet meer zo laag geweest. Voornaamste oorzaken van de daling zijn het sterk verminderde kolenvervoer naar Duitsland en de flinke afname van het containertransport. Het CBS meldt op 25 juni 2024 dat in 2023 39,3 miljoen ton aan goederen over het spoor ...

Lees meer
Museummaterieel kan de baan weer op
23 juni 2024

23 juni 2024 Vanwege strengere Europese regelgeving is sinds de zomer van 2022 minder museummaterieel op de hoofdspoorlijnen te zien. Belangrijkste oorzaak is dat onder andere het Spoorwegmuseum niet beschikt over de zogenaamde Entity in Charge of Maintenance. Door aangescherpte regels moeten alle railvoertuigen die worden ingezet op de hoofdspoorlijnen in de Europese Unie vanaf 16 juni 2022 over dit certificaat beschikken. Ruim twee jaar later ...

Lees meer
ICM 4011 aangekomen in het Spoorwegmuseum
16 juni 2024

16 juni 2024 Op 14 december 1983 komt ICM-treinstel 4011 in Nederland aan. Het is na de zeven proeftreinstellen uit 1977 het eerste reguliere treinstel van het karakteristieke Intercitymaterieel. De treinstellen van het type vormen decennia de ruggengraat van de Intercitydiensten op het Nederlandse spoorwegnet. Terwijl de treinstellen van de latere deelseries nog enkele jaren blijven, gaat de 4011 als laatste representant van de serie ICM 1 op ...

Lees meer
Arriva WINK's gaan voorlopig niet als batterijtrein rijden
14 juni 2024

14 juni 2024 Om het reizen met het openbaar vervoer ook op de laatste Nederlandse diesellijnen nog duurzamer te maken, starten Arriva, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Fryslân, Gelderland en Overijssel in februari 2022 met de eerste testen met een batterijtrein. Voor de testen past Stadler het accupakket van WINK-treinstel 605 van Arriva aan. Het is dan nog de bedoeling dat de treinstellen van het type in...

Lees meer
ICE 3M-treinstellen rijden laatste ritten in Nederland
11 juni 2024

11 juni 2024 In 1994 bestelt de Deutsche Bahn dertien ICE 3M-treinstellen voor het grensoverschrijdende verkeer. Een jaar later bestelt NS vier treinstellen van de serie. De treinstellen komen tussen 1997 en 2000 in dienst. Vanaf eind 2000 rijden de treinstellen de ICE-dienst Amsterdam – Keulen – Fankfurt. Later zet de DB de stellen ook in tussen Frankfurt, Brussel en Parijs. Nog geen twintig jaar later krijgen de stellen steeds meer met hardn...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.