martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Nieuws

2454 Crew viert 100e verjaardag Jaap
11 april 2024

Op 1 juni 2024 is het honderd jaar geleden dat motorrijtuig C 9002 samen met de eerste representanten van het Materieel ’24 in dienst komt. Het zogenaamde Blokkendoosrijtuig is anno 2024, net als diverse soortgenoten, nog altijd te zien op het Nederlandse spoorwegnet. Het museumstuk draagt al ruim veertig jaar de bijnaam Jaap en is sinds 2021 eigendom van de 2454 Crew. op 5 mei 2024 viert de stichting de 100e verjaardag van de Jaap met een aantal r...

Lees meer
Eerste deelnemers Raildagen 2024 bekend
4 april 2024

In navolging van de populaire ‘Tag der Schiene’ in Duitsland organiseert Railforum in september 2023 de eerste Nederlandse Raildagen. In één weekend laat een groot aantal spoorgerelateerde bedrijven op bijna vijftig verschillende locaties zien hoe boeiend de railsector is. Begin april zijn de eerste deelnemers voor de editie 2024 bekendgemaakt. In navolging van de populaire ‘Tag der Schiene’ in Duitsland organiseert Railforum in 2023 als N...

Lees meer
Plan U keert na 50 jaar terug in West-Friesland
3 april 2024

Vanaf 1967 zet NS Plan U-treinstellen op de West-Friese diesellijnen in. Met de elektrificatie van de verbindingen verdwijnt het materieel in 1974 weer uit Noord-Holland. Tijdens Koningsdag 2024 laat de NVBS het inmiddels klassieke dieselmaterieel na vijftig jaar in zowel gele als rode uitvoering weer door West-Friesland rijden.Ter vervanging van het vooroorlogse dieselmaterieel laat NS tussen 1960 en 1963 42 driewagenstellen van het type Plan U bo...

Lees meer
GoVolta gaat jaar later van start en niet meer naar Parijs
2 april 2024

Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services in oktober 2021 als eerste reisorganisatie met een regelmatig rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Ruim twee jaar later stoppen de slaaptreinen en kondigt Flywise Travel onder de naam GoVolta nieuwe dagtreinen vanuit Amsterdam naar Parijs, Berlijn en Basel aan. De treinen moeten me...

Lees meer
STAR viert 100 jaar STAR
1 april 2024

Op 1 mei 2024 is het 100 jaar geleden dat de Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens, kortweg STAR, de spoorwegverbinding tussen beide plaatsen in gebruik neemt. De spoorlijn is dan nog bedoelt als verbindende schakel tussen het Nederlandse en Duitse spoorwegnet, maar is uiteindelijk geen lang leven beschoren. Een deel van het traject is inmiddels in gebruik als Museumspoorlijn STAR. Ter gelegenheid van het jubileum organiseert de vere...

Lees meer
Maliebaanstation 150 jaar
1 april 2024

In 1874 neemt de HSM in Utrecht een eigen hoofdstation in gebruik. Het royaal uitgevoerde Maliebaanstation verliest echter al snel aan betekenis en wordt na de eeuwwisseling hoofdzakelijk voor het goederenvervoer gebruikt. In 1939 staakt NS het reizigersvervoer naar het verwaarloosde station. Vijftien jaar later krijgt het gebouw een nieuw leven als Spoorwegmuseum. Inmiddels is het Maliebaanstation één van de iconische gebouwen van de stad Utrecht....

Lees meer
Wordt de Maaslijn ooit nog geëlektrificeerd?
28 maart 2024

In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Op 25 oktober 2023 wordt bekend dat Swietelsky de hervatte aanbesteding heeft gewonnen. Tegelijkertijd meldt het mini...

Lees meer
Herinrichting achterterrein Spoorwegmuseum in volle gang
26 maart 2024

In 2005 opent het geheel vernieuwde Spoorwegmuseum. Achter het museum komt een open terrein met onder andere een klein terras, enkele speeltoestellen en de zogenaamde Jumbo Express. Het terrein maakt echter een onsamenhangende indruk en lijkt niet echt bij het museum te horen. In november 2023 start de herinrichting van het terrein waarbij naast meer groen ook meer ruimte komt voor spoorse elementen, waaronder twee treinenkoppen. Op 18 mei 2024 wor...

Lees meer
VSM organiseert na 8 jaar weer een dieseldag
24 maart 2024

Ondanks de naam, beschikt de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij over een grote collectie diesellocomotieven. Eens in de zoveel tijd organiseert de VSM dan ook een speciale dieseldag. Deze fotodag komen de klassieke lijndiesels van NS historisch verantwoord in actie op de Koningslijn. Hoewel de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in eerste instantie is opgericht om toeristen met ouderwetse stoomtreinen over de Veluwe te vervoeren, bouwt de organisatie...

Lees meer
European Sleeper rijdt door naar Praag
24 maart 2024

Met de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein in vijf jaar van NS en ÖBB, zien ook commerciële partijen brood in de revival van de slaaptrein. Eén van de partijen is het Belgisch-Nederlandse European Sleeper die met nachttreinen van Brussel via Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag wil gaan rijden. Nadat de startdatum een aantal keer is uitgesteld, rijdt de eerste zogenaamde Good Night Train op 25 mei 2023. In eerste instantie rijden de tr...

Lees meer
Na 50 jaar weer pakketvervoer in reizigerstreinen?
22 maart 2024

In 1979 komt een eind aan het gecombineerde vervoer van pakketten en passagiers. Achttien jaar later komt definitief een eind aan het postvervoer per spoor. Met de groeiende drukte op de wegen en  het autoluw maken van binnensteden gaan steeds meer stemmen op om het vervoer van pakketten en bijvoorbeeld winkelwaren weer met reizigerstreinen te laten plaatsvinden.Met de komst van de eerste treinen wordt gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ...

Lees meer
Dak van de Hofbogen voor één keer opengesteld
21 maart 2024

In 2010 komt na ruim honderd jaar een eind aan het spoorvervoer op de eerste kilometers van de Hofpleinlijn. Het betonnen viaduct waarover de spoorlijn door de stad slingert, heeft sinds 2002 de status van Rijksmonument. Na de sluiting is het viaduct opgeknapt en is het wachten op een nieuwe bestemming voor het bijna 2 kilometer lange dak. Buiten het voormalige station Hofplein, is het dak van het viaduct niet toegankelijk. In de periode 2025-2027 ...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.