Nieuws

Na de eeuwwisseling starten steeds meer frequente regionale treindiensten tussen Nederland en Duitsland. Op de verbindingen geldt vanaf de Duitse grens altijd het Duitse tariefsysteem zodat reizigers al in Nederland een Duits treinkaartje moeten kopen. In 2014 kunnen Nederlandse treinreizigers voor het eerst ook in Duitsland in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Vanaf dat jaar zijn Nederlandse tarieven en abonnementen ook op het Duitse deel van de Wiederlinie tussen Groningen en Leer geldig. Vijf jaar later zijn ook in Herzogenrath en Aachen OV-chipkaartpalen geplaatst. In 2021 volgen opnieuw twee grensoverschrijdende verbindingen waar zowel het Nederlandse als het Duitse tarief geldig zijn.

Bijna een half jaar na de terugkeer van de eerste reguliere slaaptrein op Nederlandse bodem, start de eerste reisorganisatie met een wekelijks rijdende nachttrein naar diverse Europese steden. Onder de naam Green City Trip verzorgt Flywise Travel in samenwerking met Train Charter Services vanaf 15 oktober 2021 tweemaal per week vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem afwisselend ritten naar onder andere Praag, Wenen, Milaan en Venetië. Bij het ticket zijn ook twee hotelovernachtingen inbegrepen. Hiermee keert min of meer de zogenaamde reisbureautrein terug, een concept dat vooral de eerste decennia na de oorlog zeer populair is.

In 2015 presenteert RailPromo het Panorama Rail Restaurant. Het rijdende restaurant vertrekt de eerste drie seizoenen elk weekend vanuit Amsterdam. Vanaf 2019 rijdt de trein, inmiddels onder de naam Dinner Train, het hele land door. In augustus 2019 wordt RailPromo failliet verklaard, maar ruim twee maanden later maakt de Dinner Train onder de vlag van de nieuwe eigenaar Train Charter Services BV alweer een doorstart. Door de coronamaatregelen kan de Dinner Train vanaf maart 2020 niet meer uitrijden. In mei 2021 wordt bekend dat de trein half augustus dat jaar weer op pad gaat. Inmiddels is bekend dat de keuring van de rijtuigen langer op zich laat wachten en de eerste rit pas in het laatste weekend van september 2021 plaatsvindt.

Op 3 december 2020 zet NS alle 49 DDZ-treinstammen tijdelijk aan de kant. Naar aanleiding van meldingen van het personeel vindt eerder dit jaar onderzoek plaats naar de afwijkend rijgedrag bij hogere snelheden. Naar aanleiding van de resultaten uit het eerste onderzoek besluit NS, in afwachting van een vervolgonderzoek, alle treinstammen uit dienst te halen. Als oplossing komt uiteindelijk een aanpassing in het remsysteem naar voren. In de zomer van 2021 begint in Haarlem en Onnen het aanpassen van de wiel- en draaistellen en keren de eerste treinstammen weer terug in de reizigersdienst.

In april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Begin 2017 worden de plannen ook landelijk bekend gemaakt. Hierbij wordt aangekondigd dat Arriva eind 2020 met de eerste elektrische treinen over de Maaslijn kan rijden. Het duurt vanwege een verkeerde berekening van het kostenplaatje echter tot juli 2021 tot de financiering rond is en een bestuurlijk akkoord wordt bereikt. Eind 2024, vier jaar later dan gepland, gaan de eerste elektrische treinen over de verbinding rijden.