Nieuws

In december 2018 komt de voormalige NS-loc 1830 in dienst bij RFO. De locomotief is als 9908 na het faillissement van Locon samen met de 9902-9906 en 9909 in augustus 2017 overgenomen door Rail Innovaters Group die de locomotieven onderbrengt bij RailReLease. In de loop der jaren gaan alle bedrijfsvaardige locs voor Rail Force One rijden. Terwijl de meeste locs de oranje Locon-huisstijl behouden, rijdt de 1829 sinds de zomer van 2018 in een grijze uitvoering van RFO. Hier lijkt het bij te blijven tot de 1830 in het voorjaar van 2020 ineens met twee verschillende neuzen en één geheel oranje zijwand op de baan verschijnt. Een half jaar later is op de oranje zijde het RFO-logo toegevoegd. Begin mei 2021 is de loc opnieuw geschilderd. Voortaan zijn zowel beide zijwanden als beide neuzen weer gelijk. De kleurstelling van de locomotief is nu vrijwel gelijk aan de Portugese soortgenoten van de serie CP 2600.

In oktober en november 2020 voert de overheid opnieuw diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS de dienstregeling die periode geleidelijk uit. Uiteindelijk blijft 90% van de treinen rijden. Vooral tijdens de spits is de frequentie lager dan normaal. In mei 2021 brengt NS de dienstregeling weer geleidelijk op het oude niveau. Halverwege juni moet 98% van de treinen weer rijden.

In november 2019 neemt de Stichting 2454 Crew Plan U-treinstel 151 over van de Stichting Historisch Dieselmaterieel. In ruim een half jaar tijd maakt de stichting van het desolate treinstel, dat al sinds eind 2003 bij NS uit dienst is, een representatief museumstuk. Treinstel 151 is voornamelijk bestemd voor de ritten van Roestrijden.nl na werkzaamheden op de aansluitingen van de HSL Zuid. In de toekomst wil de stichting het ook mogelijk maken om het treinstel voor andere doeleinden in te zetten. Hiervoor wordt, onder andere met onderdelen uit treinstel 115, ook het interieur opgeknapt. Op 18 april 2021 is het nog lang niet zo ver, maar mag de 151 vanuit thuisbasis Amersfoort weer even de benen strekken en op de aansluitingen van de HSL bij Hoofddorp en Rotterdam zogenaamde roestritten uitvoeren.

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige Buffels direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste vier treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen. Omdat onvoldoende rekening gehouden is met de Duitse veiligheidsvoorschriften, blijft het bij dit ene transport. Eind maart 2021 kan aan alle eisen worden voldaan en zijn de overbrengingsritten naar Polen hervat.