Vlak na de eeuwwisseling wint High Speed Alliance, als zelfstandige dochter van NS Hispeed, samen met KLM de concessie voor de treindienst op de Hogesnelheidslijn-Zuid. Voor de treindienst tussen Amsterdam, Breda en Brussel bestelt HSA in 2004 zestien compleet nieuw ontworpen treinstellen. De NMBS, die in samenwerking met HSA de treindienst naar Brussel gaat uitvoeren, bestelt ook drie treinstellen. De Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda wint de tender voor de bouw van de negentien treinstellen van het type V250, waarbij V staat voor velocità, het Italiaanse woord voor snelheid. Vanwege het kostenplaatje voor echt hogesnelheidsmaterieel, is de maximale snelheid van het nieuwe materieel 250 kilometer per uur. Hoewel het materieel enigszins is gebaseerd op het Deense intercitymaterieel van dezelfde fabrikant. Veel onderdelen en techniek worden echter nieuw ontwikkeld.
In 2008 is het eerste treinstel gereed. Het duurt echter nog tot april 2009 voordat het eerste treinstel voor testritten in Nederland arriveert. Door diverse problemen duurt het vervolgens drie jaar voordat NS Hispeed de eerste opleidingsritten kan rijden. Als laatste onderdeel van het testprogramma verschijnen de eerste treinstellen vanaf juli 2012 al sporadisch in de reizigersdienst over de HSL. Vanaf december 2012 gaat het materieel planmatig de Fyra-dienst Amsterdam – Brussel Zuid rijden.
Na diverse problemen besluit NS Hispeed de complete serie treinstellen vanaf 17 januari 2013 tot nader order niet in te zetten. Op 31 mei 2013 maakt de NMBS bekend niet langer met de Fyra-treinstellen door te willen. Drie dagen later geeft ook NS aan het project te staken. Nog diezelfde week besluit ook het kabinet te stoppen met de treinstellen. NS is dan al eigenaar van negen treinstellen. De NMBS heeft geen enkel treinstel afgenomen. In september 2014 keren de treinstellen terug naar de Italiaanse fabrikant. In de tussentijd staan ze op de Amsterdamse opstelterreinen Watergraafsmeer en Dijksgracht.
In Italië zijn de treinstellen zowel vanbinnen als aan de buitenzijde compleet verbouwd. Eind 2018 rijden de eerste exemplaren testritten rond Milaan. Vanaf juni 2019 introduceert Trenitalia de eerste vier stellen in het Frecciargento-netwerk van hogesnelheidslijnen. De voormalige Fyra-stellen rijden tweemaal per dag tussen en Ancona, Venetië, Verona en Milaan, een reis van ruim vier uur.
Voor de eerste snelle Nederlandse trein wordt een compleet nieuwe huisstijl en een eigen naam ontwikkeld. De naam Fyra is bedacht door hetzelfde bedrijf achter de naam Thalys. Beiden zijn een verzonnen naam zonder verdere betekenis. Omdat de naam van het compleet nieuwe concept tot de introductie van het materieel geheim moet blijven, is naar Japans voorbeeld als projectnaam Albatros gebruikt. Voor de huisstijl is in eerste instantie een blauw kleurenpallet bedacht. Later wordt dit rood, waarbij de vormgeving van de letters van het logo verspreid over enkele rijtuigen op het hele treinstel terugkeert. De Intercityrijtuigen die in afwachting van de nieuwe treinstellen op de HSL worden ingezet, krijgen de nieuwe rood-witte huisstijl. Om de naam geheim te houden, staan de rijtuigen niet op volgorde.
Op de foto boven dit artikel: Van 9 december 2012 tot 17 januari 2013 rijden de V250 de nieuwe Fyra-dienst tussen Amsterdam en Brussel Zuid. Door diverse problemen haalt NS Hispeed de complete serie hierna, naar later blijkt, definitief uit dienst. Op 12 januari 2013 rijdt het materieel nog en rijdt treinstel 4805 vanuit Brussel Zuid Amsterdam Centraal binnen.