Ter versterking van het Sprinterpark doet NS in het voorjaar van 2015 bij het Zwitserse Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Het is voor NS de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Ook least de vervoerder zes treinstellen voor de gewonnen R-NET concessie tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De eerste treinstellen verschijnen in december 2016 in de reizigersdienst. Tegelijkertijd met NS introduceert Arriva de stellen in Zuid-Limburg. Naast de genoemde vervoerders verschijnen de daaropvolgende jaren ook FLIRT-treinstellen via Connexxion, Keolis en enkele buitenlandse spoorwegmaatschappijen op het Nederlandse spoorwegnet.

FLIRT staat voor Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug. De Zwitserse treinfabrikant Stadler Rail bouwt zowel elektrisch- als dieselelektrisch aangedreven treinstellen van het type. De samenstelling varieert van twee tot zes rijtuigen. In tegenstelling tot de GTW-treinstellen van dezelfde fabrikant, hebben de FLIRT-stellen geen apart motorcompartiment, maar zijn de installaties tussen de cabines en de reizigersafdelingen geplaatst. De stellen zijn inmiddels in tientallen uitvoeringen bij een groot aantal spoorwegmaatschappijen in een groot aantal Europese landen, Algerije en de Verenigde Staten te zien.

NS bestelt eind april 2015 33 driewagenstellen en 25 vierwagenstellen van het type FLIRT3. Voor NS is het de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Belangrijke reden voor de keuze van het materieel is de snelle levering van de stellen. Dit is nodig om op korte termijn het dan heersende materieeltekort op te vangen. De eerste treinstellen komen in maart 2016 in Nederland aan. Na een uitgebreid proef- en instructieprogramma komen de eerste treinstellen in december 2016 in dienst. Een half jaar voor de spoedbestelling van de FLIRT-stellen heeft NS bij het Spaanse CAF al 118 nieuwe Sprinterstellen besteld. Deze zogenaamde Sprinter Nieuwe Generatie komt vanaf eind 2018 in dienst en is vooral bestemd ter vervanging van niet gemoderniseerde Dubbeldeksmaterieel uit de jaren ’80 en ’90 en het Stadsgewestelijk Materieel.

Naast de 58 stellen least NS via Abellio ook zes tweewagenstellen voor de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De treindienst op dit baanvak valt vanaf december 2016 onder het R-NET, het hoogwaardige OV-netwerk in de Randstad waarvoor NS de concessie van de treinverbinding heeft gewonnen. Tussen Gouda verzorgt NS de treindienst met een vaste groep personeel en de zes treinstellen die de rood-grijze kleurstelling van R-NET hebben. Tegelijkertijd met de RNET-stellen bestelt Abellio ook treinstellen voor verschillende Duitse trajecten. Zeven vijfwagenstellen zijn bestemd voor de nieuwe treindienst tussen Arnhem, Duisburg en Düsseldorf.

Op 3 december 2015 komt R-NET treinstel 2010 als eerste Nederlandse FLIRT de grens over. Het treinstel rijdt in de daaropvolgende maanden diverse toelatings- en proefritten. De andere R-NET-treinstellen volgen de maanden daarna. Op 29 maart 2016 komen de eerste drie NS-treinstellen, 2201, 2501 en 2502, in Nederland aan. Drie dagen later starten de treinstellen vanuit het onderhoudsbedrijf in Maastricht met de gebruikelijke testritten. In juli 2016 is de serie van zes R-NET treinstellen 2010-2015 compleet.

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017, op 11 december 2016, zet NS treinstel 2213 als eerste en enige FLIRT in de reizigersdienst in. Het treinstel pendelt de hele dag tussen Zutphen, Arnhem en Ede-Wageningen. Ook de R-NET treinstellen 2010-2015 verschijnen die dag in de reizigersdienst op hun vaste traject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De daaropvolgende dagen gaat het instructieprogramma door en komen nog enkele NS-treinstellen in dienst. Op 28 december 2016 presenteert NS het materieeltype officieel aan de pers en komen zo’n twintig treinstellen in dienst. De treinstellen rijden in eerste instantie alleen in de sprinterdiensten in Noord-Brabant en rond Arnhem. De reden hiervoor is dat de stellen door de spoedbestelling van NS geen standaard biobakken onder de toiletten hebben maar eenvoudige opvangtanks die slechts op een beperkt aantal opstelterreinen geleegd kunnen worden.

Zie ook FLIRT3 bij andere vervoerders

Huidig materieelbestand FLIRT3:  
in dienst bij NS: 2010-2015, 2201-2233, 2501-2525
in dienst bij Arriva: 450-464, 550-557
in dienst bij Keolis: 7301-7309, 7401-7407
in dienst bij Connexxion: 5038, 5039
terzijde: geen
gesloopt: geen

INZET

NS zet de treinstellen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 op 11 december 2016 bij wijze van proef in de sprinterdienst tussen Arnhem en Ede-Wageningen in. Een dag later rijden ze ook de nieuwe spitssprinters tussen ‘s-Hertogenbosch en Oss. Twee weken later volgt de sprinterdienst tussen Arnhem, ‘s-Hertogenbosch en Deurne. In februari 2017 verschijnen de eerste stellen in de sprinterdienst tussen Zutphen en Wijchen. Vanaf juni 2017 rijden de treinstellen ook de sprinterdienst tussen Tilburg Universiteit, Eindhoven en Weert. In de loop van de zomer volgen de sprinterdiensten van Dordrecht naar ‘s-Hertogenbosch en Roosendaal. De zes R-NET stellen rijden vanaf 11 december 2016 alleen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Bij het ingaan van de dienstregeling 2019 rijdt een driewagenstel de spits-intercity tussen Dordrecht en Breda.

De NS-FLIRTS zijn planmatig niet ten noorden van Zutphen te zien. Het winterweer van februari 2021 zorgt er echter voor dat de materieelomloop regelmatig afwijkt van normaal. Hierdoor is treinstel 2513 op 12 februari in de sprinterdienst tussen Apeldoorn en Twente te zien. Op de foto rijdt het treinstel onderweg naar Apeldoorn Deventer uit.

Op de foto boven dit artikel rijden FLIRT-treinstellen 2525 en 2202 op 7 mei 2018 als sprinter van Arnhem Centraal naar Dordrecht halverwege Arnhem Zuid en Elst.