Speciaal voor de diensten op de in Noord-Nederland en het Westland bestelt NS tien dieselelektrische locomotieven. De locomotieven rijden van 1956 tot 1972 de goederentreinen op de ‘nieuwe’ lokaallijnen. Hierna zijn ze overbodig en gaan ze alweer buiten dienst. Eén exemplaar blijft rijvaardig bewaard bij de Museum Buurtspoorweg.

Speciaal voor de diensten op de overgenomen tramlijnen van de NTM in Noord-Nederland en de WSM in het Westland bestelt NS tien dieselelektrische locomotieven. De locomotieven lijken qua uiterlijk enigzins op de eerder bestelde locs uit de serie 600 maar zijn lichter en hebben een maximumsnelheid van 45 km/u. De volwaardige treinlocomotieven zijn zo prima geschikt voor het rijden van goederentreinen op de ‘nieuwe’ lokaallijnen. Werkspoor levert in 1956 en 1957 de locs 451-460. De machines komen officieel in Zwolle en Rotterdam Feijenoord in depot, maar worden voornamelijk in Steenwijk, Groningen en Delft onderhouden. De locomotieven krijgen een olijfgroene kleurstelling met een lichtgele bies over de zijwanden. In 1962 krijgen alle exemplaren een zwaailicht. Een jaar later is de 452 als enige loc uit de serie voorzien van ATB. Dit is in 1967 echter weer uitgebouwd.

Door de sluiting van diverse laad- en losplaatsen en de tramlijnen in het Westland ontstaat een overschot aan rangeerlocomotieven en besluit NS de kleine serie alweer buiten dienst te stellen. In 1971 gaan de 452, 455, 457 en 458 terzijde. Een jaar later volgen de andere zes exemplaren. Negen locs zijn hierna gesloopt. De 451 blijft bewaard en gaat na de buitendienststelling in 1972 naar de Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen.

INZET

De locomotieven rijden goederentreinen op de voormalige NTM-lijnen van Steenwijk naar Gorredijk en Hijkersmilde en tussen Groningen en Drachten. Vanuit Delft rijden de locomotieven over de voormalige WSM-lijnen naar Den Hoorn/Schipluiden en Loosduinen. In 1962 komt een eind aan de diensten vanuit Steenwijk. Vrijgekomen locs gaan rangeren in Zwolle. Later worden de locs ook ingezet voor rangeerwerk in Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Leidschendam. In februari 1970 sluit NS ook de lijnen in het Westland. De daaropvolgende jaren gaan de tien locomotieven terzijde. Museumloc 451 pendelt sindsdien bij de MBS tussen Haaksbergen en Boekelo.

Vrijwel direct na de buitendienststelling bij NS neemt de MBS de 451 over als toevoeging aan de materieelcollectie van het beginnende museumbedrijf. In het voorjaar van 1972 komt de locomotief met een goederentrein mee naar Enschede en rijdt hierna op eigen kracht naar Haaksbergen. De loc krijgt bij de MBS het nummer 11 en rijdt vrijwel direct na aankomst in Twente de eerste ritten voor het museumbedrijf. De 451 is de periode 2010-2014 geheel gereviseerd. Bij speciale gelegenheden is de locomotief ook buiten de museumlijn van de MBS te zien.

Op de foto boven dit artikel is de 451 op 16 oktober 2022 op het museumterrein van de MBS in Haaksbergen te zien. De locomotief is op dat moment al vijftig jaar in dienst bij de Museum Buurtspoorweg.