In 2006 starten zowel Arriva als Veolia met de inzet van de modulair opgebouwde treinstellen van het type GTW. Beide vervoerders hebben zowel elektrisch als dieselelektrisch aangedreven treinstellen in zowel twee- als driedelige uitvoering in gebruik. In 2011 bestelt Connexxion als derde vervoerder tien driewagenstellen. In maart 2013 is het laatste treinstel afgeleverd en rijden er in Nederland ruim 120 treinstellen in diverse uitvoeringen van verschillende vervoerders en concessiegebieden rond. December 2016 gaan alle Veolia-stellen over naar Arriva. Twee jaar later gaan tien stellen van Arriva over naar Qbuzz.

De Zwitserse fabrikant Stadler ontwikkelt halverwege de jaren ’90 een treinsteltype dat modulair kan worden opgebouwd. De GelenkTriebWagen, kortweg GTW, is voornamelijk bestemd voor het regionale personenvervoer. In een groot aantal Europese landen en de Verenigde Staten verschijnen treinstellen van het type. In Nederland nemen Arriva en Veolia in 2006 zowel de elektrische als de dieselelektrische versie van de treinstellen in gebruik. Beide vervoerders hebben van beide versies treinstellen in zowel twee- als driedelige uitvoering. Door de uitbreiding van het aantal concessiegebieden bestelt Arriva later nog een groot aantal extra treinstellen. Zowel Arriva als Veolia verlengen bovendien in de loop der jaren diverse treinstellen.

In 2011 bestelt Connexxion als derde vervoerder tien driewagenstellen van het type GTW. Negen dieselstellen voor de inzet tussen Arnhem en Doetinchem en één elektrisch treinstel ter versterking van de Protos op de Valleilijn. Begin 2013 rijden in Nederland ruim 120 treinstellen van het type. Verschillen tussen de vervoerders en de verschillende eisen in de diverse concessiegebieden zorgen ervoor dat de treinstellen in diverse uitvoeringen rondrijden. In december 2016 gaan alle GTW-treinstellen van Veolia over naar Arriva. Twee jaar later neemt Qbuzz de stellen voor de MerwedeLingeLijn over van Arriva.

Huidig materieelbestand GTW:
in dienst bij Arriva: 228-233, 237, 238, 240-244, 252-264, 276-281 301-327, 334-336, 345-351, 365-375, 382-391, 411-413, 514-525, 426-430, 530-532
in dienst bij Hermes/Connexxion: 5041-5049
in dienst bij Qbuzz 6350-6359
terzijde: 239
gesloopt:  geen
Voor het 85-jarig bestaan van de NVBS zijn op 8 oktober 2016 diverse treinstellen van regionale vervoerders op de spoorlijn van de VSM samengebracht. Zo vormen GTW treinstellen 257 van Arriva, 358 van Veolia en 5048 van Breng een line up in Beekbergen.

ARRIVA

Voor de treindienst op de noordelijke diesellijnen neemt Arriva in 2006 de eerste dieselstellen van het type GTW in gebruik. De stellen krijgen de bijnaam Spurt. Naast de algemene bijnaam krijgt ook elk stel een naam van een lokale beroemdheid. De eerste serie bestaat uit 16 tweewagenstellen en 27 driewagenstellen. Acht treinstellen zijn geschikt voor grensoverschrijdend vervoer. De dieseltreinstellen krijgen respectievelijk nummers in de series 10200 en 10300. Op en in de treinstellen zelf wordt de 10 weggelaten.

In 2009 en 2010 bouwt Stadler acht extra dieseltreinstellen voor de noordelijke diesellijnen. De stellen zijn niet alleen besteld ter versterking van bestaande treindiensten, maar ook met het oog op de reactivering van de reizigersdienst op de spoorlijn Zuidbroek – Veendam. Het totaal aantal tweewagenstellen komt hiermee op 22 en het aantal driewagenstellen op 29. In de zomer van 2014 verlengt Arriva zes tweewagenstellen tot driedelig treinstel. Voorafgaand aan de verlenging zijn de stellen 235, 247-251 enkele maanden eerder vernummerd in 335, 347-351. In de zomer van 2016 zijn opnieuw twee noordelijke stellen verlengd en vernummerd. Het betreft ditmaal de 234 en de 236.

Treinstel 303 verschijnt in april 2014 met speciale bestickering voor de Wiederline op de baan. In de zomer van 2015 zijn ook treinstellen 301 en 302 van bestickering voor de grensoverschrijdende verbinding voorzien. Treinstel 336 rijdt vanaf eind maart 2018 rond met bestickering ter promotie van de nieuwe treinverbinding naar de Eemshaven. Het treinstel krijgt tegelijkertijd als eerste noordelijke stel het nieuwe logo van Arriva. In mei 2021 krijgt het stel de nieuwe Arriva-kleurstelling.

In 2008 verschijnt de elektrische uitvoering van de Spurt op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Voor de treindienst op de verbinding bouwt Stadler zes driewagenstellen en één tweewagenstel. Voor de uitbreiding van de treindienst op de verbinding levert de fabrikant in het voorjaar van 2011 drie nieuwe treinstellen. De twee driewagenstellen en het tweewagenstel komen in juni dat jaar in dienst. De elektrische tweewagenstellen zijn genummerd in de serie 10400 en de driewagenstellen in de serie 10500. De concessie van de MerwedeLingeLijn gaat in december 2018, inclusief de tien stellen die daar rijden, van Arriva over naar Qbuzz.

Intussen wint Arriva in 2010 de concessies voor de verbinding Apeldoorn – Zutphen, de zogenaamde Vechtdallijnen Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg en de Syntus-lijnen Arnhem – Winterswijk, Zutphen – Winterswijk en Arnhem – Tiel. De vervoerder neemt de meeste treindiensten op de genoemde trajecten in december 2012 over. Het traject Almelo – Mariënberg volgt in december 2013. Terwijl Arriva voor de laatstgenoemde treindienst twee treinstellen van het type LINT overneemt, bestelt de vervoerder voor de exploitatie van de overige baanvakken 38 treinstellen van het type GTW. De 14 elektrische treinstellen voor de Vechtdallijnen krijgen de blauwe huisstijl van het openbaar vervoer in de regio. De 24 dieselstellen krijgen nagenoeg dezelfde rood-witte kleurstelling als de bestaande stellen die in Groningen, Friesland en Zuid-Holland actief zijn. De deuren zijn echter wit in plaats van rood. Hoewel de nieuwe treinstellen door enkele technische verschillen niet met de oude stellen gekoppeld kunnen rijden, sluit de nummering wel aan op de bestaande stellen. Bij speciale gelegenheden komt het voor dat Arriva treinstellen in een ander concessiegebied inzet.

In augustus 2012 arriveren de eerste nieuwe treinstellen in Nederland. Vrijwel alle stellen zijn voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling aan het einde van dat jaar beschikbaar. Net als hun voorgangers krijgen ook de nieuwe stellen een naam van een lokale beroemdheid. Arriva biedt de naamkeuze voor treinstel 517 tijdens een actie voor War Child aan de hoogste bieder. Deze geeft het treinstel vervolgens de naam War Child. De 414-416 zijn in de zomer van 2015 verlengd tot driewagenstel en krijgen hierbij de nummers 514-516.

In maart 2013 komen de laatste nieuwe GTW-treinstellen bij Arriva in dienst. Hoewel Arriva sindsdien nog wel stellen laat verlengen, stapt de vervoerder voor de aanschaf van nieuwe treinstellen over op het type FLIRT3. Deze treinstellen zijn eveneens door Stadler gebouwd en vertonen veel gelijkenissen met de GTW’s.

In december 2016 neemt Arriva in Limburg de sprinterdiensten van NS en de treindiensten van Veolia over. Ook de 24 GTW-treinstellen van Veolia gaan hierbij over naar Arriva. In de eerste helft van 2017 krijgen de dieselstellen aan de buitenzijde dezelfde blauwe Limburg-kleurstelling als de FLIRT’s die Arriva in het concessiegebied laat rijden. Voorafgaand aan het aanbrengen van de nieuwe huisstijl krijgen de treinstellen een nieuw nummer in aansluiting op de reeks bestaande stellen van de vervoerder. Het plan is de dieselstellen na de elektrificatie van de Maaslijn te vervangen door een nieuwe reeks FLIRT-treinstellen. Door verschillende oorzaken is de elektrificatie echter steeds verder uitgesteld. De elektrische treinstellen blijven de gehele concessieperiode in dienst en krijgen eind 2017, begin 2018 de blauwe huisstijl van Arriva. Ook krijgen de stellen nieuwe stoelen waarbij de bekleding gelijk is aan de FLIRT-treinstellen van de vervoerder. De vervoerder handhaaft hierbij de 2+3 opstelling van de stoelen.

Tegelijkertijd met de Veolia-treinstellen gaat ook Connexxion-treinstel 5037 over naar Arriva. De vervoerder zet het treinstel na het aanbrengen van de Arriva-logo’s op de Valleilijnhuisstijl onder het nieuwe nummer 525 in op de Vechtdallijnen. De 525 dient daar voorlopig als vervanging van de in februari 2016 zwaar beschadigde 520. In september 2017 krijgt het stel de kleurstelling van de Vechtdallijnen. Vanaf mei 2018 rijdt de 525 twee jaar lang met totaalreclame voor Wildlands in Emmen.

In juli 2017 wordt bekend dat Arriva ook in de periode 2021-2035 in de noordelijke provincies blijft rijden. In de daaropvolgende jaren wordt de complete vloot aldaar rijdende GTW-treinstellen gemoderniseerd en voorzien van geavanceerde batterij-pakketten. Ook krijgen de 50 stellen een nieuw interieur en een eigentijdse variant van de huisstijl van de vervoerder. Eind juni 2020 verschijnen de eerste compleet gereviseerde treinstellen in de reizigersdienst. Ruim twee jaar later is de revisie afgerond. Door de komst van de achttien WINK-treinstellen zit Arriva in de noordelijke provincies met een grote materieelvoorraad. In de loop van 2023 rijden diverse noordelijke stellen in andere concessiegebieden. De 314 en 350 gaan echter vanaf december 2023 voor langere tijd tussen Zutphen en Oldenzaal rijden en krijgen hiervoor in november 2023 als eerste dieselstellen van het type GTW de Blauwnet-huisstijl.

VEOLIA

Veolia bestelt oktober 2006 zestien dieseltreinstellen van het type GTW. De tien tweewagenstellen en zes driewagenstellen zijn bestemd voor de inzet op de Maaslijn. Een half jaar later bestelt de vervoerder acht elektrische treinstellen voor de inzet op de Heuvellandlijn, de nieuwe naam voor het traject Maastricht Randwyck – Kerkrade Centrum. De treinstellen krijgen de bijnaam Velios. Een opvallend verschil met de Spurts van Arriva is de 2+3 opstelling van de stoelen in de tweede klasse. De dieseltreinstellen kunnen gecombineerd met de elektrische stellen rijden. Vooral tijdens de drukte rond Pinkpop en andere evenementen wordt van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Eind 2007 komen de eerste dieselstellen in dienst op de Maaslijn. Bijna een jaar later volgen de elektrische treinstellen op de Heuvellandlijn. Voor deze treindienst zijn vijf tweewagenstellen en drie driewagenstellen gebouwd. De dieselelektrische tweewagenstellen krijgen de nummers 7201-7210, de driewagenstellen 7351-7356. De elektrische tweewagenstellen zijn genummerd in 7501-7505 en de driewagenstellen in 7651-7653. Waar de treinstellen van Arriva doormiddel van een bescheiden aanduiding de naam van een lokale bekendheid krijgen, zijn de stellen van Veolia voorzien van portretten van bekende personen uit de regio waar de treinen rijden. De afbeeldingen beslaan het complete motorrijtuig.

Voor de verlenging van vier dieseltreinstellen bestelt Veolia eind 2008 extra tussenrijtuigen. Na aflevering van de bakken zijn de 7207-7210 verlengd en respectievelijk vernummerd in 7357-7360. In februari 2012 is treinstel 7202 als eerste Nederlandse GTW-treinstel voorzien van totaalreclame. Het treinstel krijgt ter gelegenheid van de Floriade die dat jaar bij Venlo wordt gehouden een zwarte bestickering met diverse afbeeldingen. De bestickering is na afloop van de Floriade weer verwijderd.

In december 2016 gaan de treindiensten van Veolia over naar Arriva. De vervoerder neemt hierbij ook alle treinstellen van Veolia over. In de loop van 2017 en begin 2018 zijn alle treinstellen voorzien blauwe kleurstelling van het Limburgse openbaar vervoer. De dieselstellen blijven tot aan de elektrificatie van de Maaslijn in 2020 rijden.

HERMES/CONNEXXION

In juli 2011 wordt bekend dat vervoerder Hermes vanaf eind 2012 in samenwerking met moederbedrijf Connexxion op werkdagen de treindienst tussen Arnhem en Doetinchem gaat verzorgen. De verbinding valt onder het stads- en streekvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Connexxion bestelt voor de treindienst negen driewagenstellen van het type GTW. De stellen hebben de witte kleurstelling van de zogenaamde Breng Direct-formule van de stadsregio. Net als de bussen die vanuit Arnhem rijden, krijgen de stellen blauwe daken. De treinstellen krijgen in aansluiting op het andere spoorwegmaterieel van de Connexxion de nummers 5041-5049. Net als de stellen van Veolia is op het motorrijtuig van de Breng-treinstellen een gezicht afgebeeld. In tegenstelling tot de Limburgse vervoerder kiest Breng niet voor lokale beroemdheden, maar voor ‘normale’ reizigers. Via wedstrijden kunnen reizigers uit de stadsregio zich regelmatig aanmelden om met hun gezicht op een treinstel te verschijnen.

In september 2015 gaan twee Breng-stellen voor Veolia op de Maaslijn rijden. Hoewel ze in eerste instantie de LINT-treinstellen in de spitsdienst tussen Nijmegen en Venray vervangen en later aanvullen, rijden ze ook in de reguliere treindienst tussen Nijmegen en Roermond. Diezelfde periode maken de logo’s van de enkele maanden eerder opgeheven stadsregio op alle treinstellen plaats voor de logo’s van de provincie Gelderland.

Tegelijkertijd met de negen Breng-stellen bestelt Connexxion een treinstel voor de inzet op de Valleilijn. Het geheel blauwe treinstel arriveert in maart 2013 in Nederland en krijgt in aansluiting op de Protos van Connexxion het nummer 5037. In december 2016 gaat de 5037 over naar Arriva om als 525 voor de vervoerder tussen Zwolle en Emmen te gaan rijden. Tegelijkertijd verdwijnen de Breng-stellen van de Maaslijn en vervangen ze twee stellen de 5037 op de Valleilijn. De dieselstellen rijden hier tot de komst van twee nieuwe FLIRT-treinstellen in februari 2018. Vanaf de zomer van 2019 versterken twee stellen de Gelderse vloot van Arriva. Het tweetal rijdt voornamelijk op de Betuwelijn.

QBUZZ

Begin 2018 wordt bekend dat Qbuzz de concessie voor het trein- en busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden overneemt van Arriva. Hierdoor verzorgt de vervoerder vanaf december 2018 onder andere het treinverkeer op de MerwedeLingelijn. Qbuzz neemt hiervoor de GTW-treinstellen 407, 408, 501-506, 509 en 510 over van Arriva. De stellen krijgen respectievelijk de nummers 6350-6359.

Het duurt nog tot eind 2019 tot de eerste twee treinstellen in de Stadler-werkplaats in Blerick in de zwart-rode R-NET huisstijl zijn bestickerd. De overige stellen volgen in de loop van 2020. Bij het aanbrengen van de R-NET huisstijl blijken de dakplaten bij de meeste stellen door corrosie in slechte staat. In afwachting van het herstel rijden de stellen vaak lagere tijd zonder de platen rond. Eind oktober dat jaar is de 6351 als eerste QBuzz-treinstel voorzien van een nieuw interieur.