Syntus bestelt eind jaren ’90 voor de treindiensten in de Achterhoek 23 tweewagenstellen van het type Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, kortweg LINT. De LINT is ontwikkeld door Linke-Hofmann-Busch, dat later is overgenomen door Alstom. De stellen komen tussen 2001 en 2003 in dienst. In 2005 volgen nog twee exemplaren. Bijna de helft van de treinstellen gaat in december 2012 terzijde. In de loop der jaren komen de meeste van deze stellen bij Arriva weer in dienst. Twee exemplaren rijden enige tijd bij Veolia en vijf exemplaren verhuizen naar Zweden. De treinstellen van Syntus krijgen intussen een rode en later een blauwe kleurstelling. 

Linke-Hofmann-Busch levert het materieeltype zowel in motorrijtuigen als in tweewagenstellen aan diverse Europese spoorwegmaatschappijen. Syntus neemt de treinstellen tussen 2001 en 2003 in gebruik en nummert ze in de serie 21-43. Op 10 oktober 2001 raakt de 31 bij een aanrijding zo zwaar beschadigd dat het stel niet wordt hersteld. Hoewel de seriebouw dan nog bezig is, komt er geen nieuw treinstel met het nummer 31. De stellen rijden op alle verbindingen van de vervoerder.

In 2005 zijn nog twee stellen afgeleverd. De twee krijgen twee jaar later de Twents rode huisstijl voor de inzet op de spoorlijn Mariënberg – Almelo. Eind 2012 komt een eind aan de inzet van een groot deel van de stellen. Arriva neemt december dat jaar het vervoer op de lijnen van Syntus in de Achterhoek en de Betuwe over. Syntus exploiteert hierna alleen nog verbinding Zutphen – Oldenzaal. De vervoerder moderniseert voor deze treindienst negen LINT-treinstellen. Naast een nieuw interieur, inclusief toilet, krijgen ze een rode kleurstelling. Twee treinstellen gaan in 2013 over naar Arriva. Ook deze stellen krijgen een nieuw interieur. Beide stellen krijgen de blauwe kleurstelling van de Vechtdallijnen. Veolia huurt in september 2014 twee LINT-treinstellen die de witte kleurstelling van de vervoerder krijgen. De resterende treinstellen staan opgeslagen in Amersfoort.

In de tweede helft van 2016 laat Arriva opnieuw acht treinstellen opknappen. Zeven treinstellen zijn bestemd voor de Maaslijn en krijgen naast een nieuw interieur de blauwe kleurstelling van het Limburgse openbaar vervoer. Wanneer Arriva op 11 december 2016 de treindiensten van Veolia overneemt, komt het zevental in dienst. Ook de twee treinstellen die tot die dag voor Veolia op de verbinding rijden, komen onder hun oude nummer bij Arriva in dienst. De 35 is enkele maanden later naar de Wagenwerkplaats afgevoerd. De 37 is begin 2018 opgeknapt en komt half april dat jaar weer in dienst als derde treinstel voor de verbinding Almelo – Hardenberg.

Begin 2019 koopt het Zweedse Inlandsbanan AB de vijf resterende treinstellen 21-23, 27 en 35. De treinstellen worden in Polen opgeknapt en van de rode huisstijl van de vervoerder voorzien.

Syntus/Keolis

De treinstellen van Syntus hebben bij aflevering een eenvoudig interieur. Zo hebben ze geen toilet en geen eerste klasse afdeling. In de treinen zijn displays aangebracht waarop de naam van het eerstvolgende station wordt getoond. Ook is een automatisch omroepsysteem ingebouwd. Als eerste materieelsoort in Nederland hebben de treinstellen buitendeuren die na een aantal seconden automatisch sluiten. Aan de buitenzijde krijgen de stellen vrijwel dezelfde geel-witte kleurstelling als de DM’90-treinstellen die voor de vervoerder rijden. Ook zijn alle stellen vernoemd naar een bekende persoon uit de regio.

In het voorjaar van 2001 neemt Syntus de eerste elf stellen, de 21-31, in gebruik. In de zomer dat jaar plaatst de vervoerder een vervolgbestelling voor acht treinstellen. Deze stellen zijn in eerste instantie bedoeld ter vervanging van het gehuurde DM’90 en de laatste Plan U-treinstellen. De eerste treinstellen van de vervolgorder worden vanaf maart 2002 afgeleverd. Ondertussen heeft Syntus de order uitgebreid en komen in 2002 en 2003 in totaal twaalf treinstellen in dienst. Terwijl Syntus hierna de laatste Plan U-treinstellen inlevert, neemt het aantal DM’90-treinstellen bij de vervoerder in de daaropvolgende jaren alleen maar toe.

Net als de treinstellen van andere regionale vervoerders krijgen ook de treinstellen van Syntus namen van lokale beroemdheden. Aan de buitenzijde staat de naam of handtekening van de persoon en aan de binnenzijde is een afbeelding met een omschrijving te zien.

In 2005 neemt Syntus met de 44 en 45 de laatste LINT-treinstellen in gebruik. Beide stellen zijn in 2007 in de rode huisstijl van Twents bestickerd. Vanaf 27 mei dat jaar rijden ze min of meer standaard tussen Almelo en Mariënberg. Hoewel Connexxion verantwoordelijk is voor de exploitatie van het traject, voert Syntus de treindienst uit.

In mei 2011 wint Syntus opnieuw de concessie voor de exploitatie van de verbinding Zutphen – Oldenzaal. Voor de dienst op het baanvak worden negen treinstellen grondig opgeknapt en voorzien van een nieuwe motor. Ook krijgen de stellen een nieuw interieur met een toilet, extra fietsplaatsen, twee rolstoelplaatsen en diverse oplaadpunten. De treinstellen krijgen een verkeersrode kleurstelling met witte deuren. Naast de cabines verschijnen gestileerde afbeeldingen van het Twentse Ros. Na de modernisering zijn de namen van lokale beroemdheden van de stellen verwijderd. In mei 2013 komt de 36 als eerste gemoderniseerde LINT weer in dienst. Het stel heeft echter in eerste instantie nog een oud interieur.

Wanneer Arriva en Hermes/Connexxion in december 2012 de treindiensten in de Betuwe en de Achterhoek van Syntus overnemen, gaan treinstellen 21-34 terzijde. In de loop van 2013 zijn de stellen geconserveerd en te koop/te huur aangeboden. Treinstellen 35 en 37 blijven tijdens de opknapbeurt van de overige treinstellen bij Syntus rijden. Wanneer de modernisering van de meeste stellen in december 2013 gereed is, gaan ook deze treinstellen buiten dienst. In mei 2014 is bij de 44 en 45 de oude donkerrode Twents-bestickering verwijderd. Terwijl de 44 direct naar Duitsland gaat voor de modernisering, rijdt de gele 45 nog enkele weken in de reizigersdienst. Drie jaar nadat de 45 als laatste treinstel in de rode Twents-bestickering op de baan verschijnt, wordt het stel als eerste in de blauwe kleurstelling van het zogenaamde Blauwnet bestickerd. Begin november 2017 verschijnt het treinstel in de kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer op de baan. Tegelijkertijd maken de logo’s van Syntus plaats voor die van Keolis. De daaropvolgende weken krijgen nog enkele stellen de blauwe kleurstelling. De 40, 43 en 44 blijven tot begin 2020 in de rode kleurstelling rijden. Wel verschijnt eind 2018 de naam Blauwnet op de treinen. Bij het overnemen van de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal door Arriva gaan de treinstellen terzijde.

Arriva

In december 2012 gaat de treindienst tussen Almelo en Mariënberg samen met de treindienst tussen Zwolle en Emmen onder de naam Vechtdallijnen over naar Arriva. De vervoerder neemt hiervoor de LINT-treinstellen 33 en 34 in dienst. Voorafgaand aan de inzet laat Arriva het tweetal moderniseren. De 33 en 34 krijgen hierbij nieuw interieur inclusief een kleine eerste klasse afdeling. Aan de buitenzijde hebben ze de blauwe kleurstelling van de Vechtdallijnen. Ook krijgt het tweetal weer een naam. In tegenstelling tot de Syntus-stellen krijgen de treinstellen van Arriva geen toilet.

In december 2016 neemt Arriva alle treindiensten van Veolia over. De enige verbinding waar dieselmaterieel nodig is, is die tussen Nijmegen en Roermond. Tot de spoorlijn eind 2024 elektrisch berijdbaar is, zet Arriva hier de oude GTW-stellen van Veolia in. De treinstellen worden echter eerst opgeknapt en in de huisstijl van de nieuwe vervoerder gestoken. Om het tekort aan treinstellen in de tussentijd op te vangen, laat Arriva bij Alstom de zeven LINT-treinstellen 24-26, 28-30 en 32 opknappen. De treinstellen krijgen naast een kleine eerste klasse-afdeling ook een toilet. Aan de buitenzijde krijgen de stellen dezelfde blauwe kleurstelling als de nieuwe FLIRT-treinstellen die Arriva in Limburg laat rijden. Ook de twee treinstellen die voor Veolia op de Maaslijn rijden gaan over naar Arriva. De treinstellen behouden hun oude kleurstelling. In januari 2017 maken de logo’s van Veolia plaats voor die van Arriva. De 35 gaat al snel terzijde en is in maart dat jaar naar Amersfoort overgebracht. De 37 blijft nog bijna het hele jaar in Limburg rijden. Na een opknapbeurt gaat het treinstel vanaf half april 2018 in de Blauwnet-kleurstelling en als eerste LINT met de nieuwe logo’s van Arriva, als derde stel op de lijn Almelo – Hardenberg rijden.

In december 2023 neemt Arriva de treindienst op het baanvak Zutphen – Hengelo – Oldenzaal over van Keolis. Voor deze treindienst laat de vervoerder de treinstellen die op de Maaslijn rijden, opknappen en voorzien de Blauwnet-kleurstelling.

Veolia

Voordat Arriva met LINT-treinstellen op de Maaslijn gaat rijden, zet Veolia al twee stellen op de verbinding in. Om de jaarlijks terugkerende drukte op de Maaslijn in de periode na de zomer op te vangen, huurt de vervoerder in 2014 de treinstellen 35 en 37. De stellen krijgen de wit-rode Veolia-kleurstelling en worden vanaf de laatste week van oktober dat jaar onder de nummers 235 en 237 ingezet in enkele spitsdiensten. De stellen zijn regelmatig defect en komen in 2015 van het begin van de zomer tot eind oktober zelfs helemaal niet in actie. Wanneer Arriva in december 2016 de treindiensten van Veolia overneemt, gaan ook beide stellen, onder hun oude nummer, over naar de vervoerder.

Huidig materieelbestand LINT:  
in dienst bij Syntus: 36, 38-45
in dienst bij Arriva:  24-26, 28-30, 32-34, 37
in dienst bij Inlandsbanan:  21-23, 27, 35
gesloopt: 31 
Inzet

Vanaf april 2001 zet Syntus de eerste treinstellen, na een proefbedrijf van enkele maanden, vast in de reizigersdienst in. Vanaf 10 juni 2001 rijden de stellen op de verbindingen Arnhem – Winterswijk en Zutphen – Winterswijk. Twee treinstellen rijden vanaf 28 mei 2001 buiten de Achterhoek, tussen Almelo en Mariënberg. De treinstellen zijn nodig nadat in april dat jaar DE 2-treinstel 180 brandschade oploopt en de 186 half mei niet meer door de keuring komt. Op 10 juni keert één treinstel terug naar de Achterhoek en worden de spitsdiensten met bussen uitgevoerd. Na een technische opknapbeurt keert Blauwe Engel 186 in september weer terug in de reguliere dienst. Een LINT-treinstel rijdt de spitsslagen op het baanvak. Ondertussen rijdt Syntus in de Achterhoek ook met gehuurde DM’90-stellen en enkele Plan U-treinstellen. Laatstgenoemde stellen rijden dan alleen nog de spitstreinen tussen Arnhem en Zevenaar.

In mei 2002 nemen de treinstellen ook de laatste treinen tussen Almelo en Mariënberg over van DE 2-treinstel 186. In oktober dat jaar wordt het materieel vervangen door twee DH-motorrijtuigen. In 2003 neemt Syntus de exploitatie van het baanvak Zutphen – Oldenzaal over van NS. De vervoerder zet tussen beide plaatsen doorgaans LINT-treinstellen in. Twee jaar later volgt de overname van het treindienst tussen Arnhem en Tiel. Ondanks dat Syntus hier voornamelijk met het DM’90 rijdt, verschijnen ook LINT-treinstellen op de verbinding. In mei 2007 gaan de treinstellen opnieuw tussen Almelo en Mariënberg rijden. Treinstellen 44 en 45 zijn speciaal voor deze dienst in de rode kleuren van het Twentse openbaar vervoer bestickerd. Het komt echter ook voor dat een ander treinstel op het traject rijdt, terwijl een Twents-stel op een ander baanvak te vinden is. In december 2012 verdwijnen de LINT-treinstellen van de lijnen in de Achterhoek en van het baanvak Arnhem – Tiel.

Eind 2013 maken de Syntus-stellen tussen Almelo en Mariënberg plaats voor de treinstellen van Arriva. Vanaf 8 december dat jaar rijden de blauw-witte treinstellen 33 en 34 tussen beide plaatsen.

In oktober 2014 verschijnen de treinstellen ook op de Maaslijn. Vanaf het einde van de maand zet Veolia de stellen 235 en 237 voornamelijk de spitstreinen tussen Venray en Nijmegen in. Door defecten staan de stellen in 2015 een aantal maanden stil. In december 2016 neemt Arriva de treindienst op de Maaslijn over van Veolia. De vervoerder voert de treindienst op de verbinding, tot deze elektrisch berijdbaar is, uit met de oude GTW-treinstellen van Veolia. Daarnaast huurt Arriva zeven LINT-treinstellen voor de periode dat de GTW-treinstellen worden opgeknapt. Ook de twee LINT-treinstellen van Veolia gaan in eerste instantie voor Arriva op de verbinding rijden. Later gaat de 35 terzijde en verhuist de 37 naar de Vechtdallijnen.

Eind juli 2023 staakt Arriva de inzet van de treinstellen op de Maaslijn. Die zomer worden de zeven stellen opgeknapt voor de inzet tussen Zutphen en Oldenzaal vanaf december 2023.

Op de foto boven dit artikel rijdt Twents-LINT 41 op 19 september 2017 als stoptrein van Oldenzaal naar Zutphen halverwege Almen en Eefde.