In oktober 1884 neemt de GOLS de spoorlijn Ruurlo – Hengelo in gebruik. Na jaren van achteruitgang staakt NS in oktober 1936 het reizigersvervoer tussen Boekelo en Hengelo. Een jaar later eindigt ook het reizigersvervoer op de rest van de verbinding. Verschillende baanvakken, waaronder het baanvak Boekelo – Hengelo Zoutindustrie, zijn diezelfde periode ook voor het goederenvervoer gesloten en opgebroken. In mei 1972 staakt NS het goederenvervoer op de resterende baanvakken buiten Hengelo. De Museum Buurtspoorweg neemt hierna het baanvak Haaksbergen – Boekelo in gebruik voor toeristische ritten. In Hengelo zijn intussen in 1956 nieuwe aansluitingen naar het voormalige GOLS-station en de Koninklijke Nederlandse Zoudindustrie aangelegd. Eerstgenoemde aansluiting sluit in 1984. AKZO maakt nog tot eind 2013 nog gebruik van het bewaarde deel van de voormalige lokaallijn naar Boekelo.
NS sluit het baanvak Boekelo – Hengelo Zoutindustrie in 1942. Hoewel de spoorlijn hierna direct is opgebroken, is een deel van het bijna vier kilometer lange tracé nog duidelijk te herkennen in het landschap. Op verschillende plekken zijn bovendien spoorbruggetjes blijven liggen. Tussen het emplacement van Boekelo en de Winterhaarweg buigt de spoorlijn naar het noorden af. Het baanlichaam is hier toegankelijk voor wandelaars. Het tracé kruist twee beekjes. Over één van de twee beken ligt nog een originele spoorbrug. Rondom de Rijksweg 35 is niets meer van de spoorlijn terug te vinden. Tussen de Haimersweg en de Twekkelerveldweg is de spoordijk grotendeels nog aanwezig of al dan niet te herkennen aan het slotenpatroon. Het gebied is echter door de aanwezigheid van hekwerken en zware begroeiing niet toegankelijk. Ook hier liggen nog enkele goed verscholen restanten van spoorbruggetjes.
De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 16 oktober 2016, tenzij anders vermeld.
De drie kilometer lange spoorlijn tussen AKZO en de lijn naar Enschede sluit eind december 2013. In maart 2014 is het omloopspoor aan het eind van de lijn opgebroken. Hierdoor kan het raccordement van AKZO niet langer per spoor worden bereikt. Het resterende baanvak bestaat uit de ongeveer één kilometer lange verbindingsboog met de nieuwe aansluiting op de lijn naar Enschede uit 1956 en het resterende GOLS-tracé dat rond 1935 is verhoogd in verband met de aanleg van het Twentekanaal.
Na de sluiting gaat het resterende baanvak over naar de gemeente Hengelo. Vanaf mei 2016 is het baanvak tussen het FBK-stadion en Twekkelo in gebruik als fietsspoorbaan. Het omloopspoor dat in 2014 is opgebroken, wordt hiervoor teruggelegd. Hierdoor ontstaat een traject van 2,1 kilometer. De aansluiting met de hoofdlijn en de nabijgelegen kruising met fietssnelweg F35 zijn tegelijkertijd opgebroken.
Nadat de spoorlijn in gebruik is genomen als fietsspoorbaan komt in Hengelo een houten fietsenstalling en haltegebouwtje, gebaseerd op een vroegere abri van de GOLS. In 2019 is de spoorlijn inclusief de twee geklonken stalen spoorviaducten in het tracé bestempelt tot gemeentelijk monument. In de loop van 2020 is de spoorlijn bij Twekkelo met zo’n 300 meter verlengd. Op een nieuw aangelegd zijspoor wordt als onderkomen het bewaarde DE 2-treinstel 66 neergezet.
Het tracé van de oorspronkelijke spoorlijn naar het GOLS-station is door de bouw van een woonwijk eind jaren ’50, begin jaren ’60 compleet uitgewist. Ook van het in 1984 gesloten emplacement ter hoogte van het voormalige GOLS-station is door nieuwbouw niets meer terug te vinden. Het stratenpatroon en de naam Golsstraat vormen subtiele herinneringen aan het vroegere emplacement. Op een speelveldje ter hoogte van het oude emplacement is bovendien een speeltoestel in de vorm van een trein neergezet.
Het tracé van de in 1956 aangelegde aansluiting tussen de hoofdspoorlijn en het emplacement is te herkennen aan de ligging van het fietspad langs de lijn naar Enschede ter hoogte van de voormalige aansluiting en vervolgens aan de groenstrook ter hoogte van de Watertorenweg.