
In december 1885 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij de ruim zes kilometer lange spoorlijn tussen Boekelo en Enschede in gebruik. De spoorlijn vormt een zijtak van de spoorlijn Ruurlo – Hengelo die een jaar eerder is geopend. Enkele jaren later legt de EO in het verlengde van de lijn uit Boekelo een spoorlijn naar Oldenzaal aan. Ten zuiden van Enschede komt in 1903 een verbinding naar de nieuwe lokaallijn naar het Duitse Ahaus. NS staakt het reizigersvervoer op het baanvak Boekelo – Enschede in oktober 1937. In 1972 komt ook een eind aan het goederenvervoer op de verbinding. De Museum Buurtspoorweg rijdt hierna nog tot 1974 toeristische ritten op het baanvak. De spoorlijn is hierna opgebroken om ruimte te maken voor de aanleg van de Rijksweg 35. Station Enschede Noord en een aantal bedrijven ten zuiden van de hoofdlijn is nog tot 1990 per spoor bereikbaar.
In Boekelo blijft in het verlengde van de museumlijn van de MBS een paar honderd meter van de spoorlijn liggen. Op de overwoekerde spoorlijn staan enkele wagens opgesteld. Aan de andere zijde van de Rijksweg 35 is de voormalige spoorlijn door de aanleg van het bedrijventerrein Marssteden vrijwel niets meer terug te vinden. Tussen de Twekkelerbeekweg en de Afinkstraat is de oude spoordijk weer te volgen. Hierna volgt de Westerval het tracé van de vroegere spoorlijn. Buiten de loop van de weg is van de spoordijk of andere spoorse restanten niets meer te zien.
Enkele honderden meters ten westen van het station kruist de lokaallijn via een tunnel de hoofdspoorlijn naar Enschede ook van deze tunnel is niets meer terug te vinden. Aan de andere zijde van de spoorlijn ligt een kort stuk van de oude klinkerweg die samen met de voormalige GOLS-lijn onder de spoorlijn doorliep. De lokaallijn was ter plekke als straatspoor aangelegd. Van het uitgebreide emplacement van station Enschede Noord zijn de laatste sporen in de jaren ’90 uitgewist.