Latere van staatswege aangelegde lijnen
Spoorlijn Heerlen - Schin op Geul
Aan het begin van de 20e eeuw worden in Zuid-Limburg zowel de mijnbouwactiviteiten als het spoorwegnet sterk uitgebreid. Tussen Heerlen en Schin op Geul wordt in 1914 een geheel dubbelsporige goederenspoorlijn geopend. Een jaar later gaat ook het reizigersvervoer op de acht kilometer lange verbinding van start. In Schin op Geul sluit de lijn aan op de verbinding tussen Maastricht en Aachen waardoor rechtstreeks treinverkeer tussen Maastricht en Hee...
Lees meerMiljoenenlijn Schaesberg - Simpelveld
Voor de ontsluiting van een aantal Limburgse kolenmijnen en de ontsluiting van Kerkrade is tussen 1925 en 1934 een dubbelsporige spoorlijn van Schaesberg naar Simpelveld aangelegd. De verbinding krijgt door de relatief hoge aanlegkosten van zo'n miljoen gulden per strekkende kilometer al snel de bijnaam Miljoenenlijn. Hoewel wel enkele stations zijn gebouwd, is spoorlijn in eerste instantie alleen voor goederenvervoer in gebruik. Vanaf 1949 rijden ...
Lees meerSpoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn
Aan het eind van de 19e eeuw ontstaan de eerste plannen voor een spoorlijn tussen Gouda, Boskoop en Alphen aan den Rijn. Vooral de ontsluiting van Boskoop met de vele kwekerijen is hierbij van belang. Het duurt nog tot 1928 voordat wordt besloten de verbinding definitief aan te leggen. Vervolgens duurt het door de slechte bodemgesteldheid nog tot 1934 voordat de 17 kilometer lange spoorlijn in gebruik wordt genomen. De lokaallijn overleeft de groot...
Lees meerSpoorlijn Eindhoven - Weert
In 1913 neemt de Staat de spoorlijn Eindhoven - Weert in gebruik. De dertig kilometer lange spoorlijn sluit in Weert aan op de IJzeren Rijn en zorgt voor een kortere afstand tussen een groot deel van Nederland en Zuid-Limburg. De nieuwe geheel dubbelsporige verbinding neemt dan ook een belangrijk deel van het vervoer van de oude Staatslijn via Venlo over. In 1949 is de lijn als onderdeel van de belangrijkste verbinding tussen Noord- en Zuid-Nederla...
Lees meer