DM '90 3424 staat op 18 juni 2016 werkloos op het emplacement in Zutphen.Eind 2013, begin 2014 krijgen de nieuwste DM’90-treinstellen een opknapbeurt en gaan de oudste stellen terzijde. De 3424 komt niet in aanmerking voor een opknapbeurt maar blijft nog wel enkele maanden als enige ongereviseerde treinstel actief in de reizigersdienst. In mei 2014 gaat het stel alsnog terzijde. In tegenstelling tot de andere treinstellen is het stel niet opgeborgen in Amersfoort maar overgebracht naar de Zutphense Strukton-werkplaats. Hier is het treinstel omgebouwd om proeftreinstel voor het weglaseren van bladeren op het spoor.

De opvallendste utierlijke kenmerken van het treinstel zijn naast de bestickering de verschillende roosters in de ramen en deuren.Beide rijtuigen van de 3424 zijn ter hoogte van de bakovergang ontdaan van het interieur. In beide ruimtes komen de koelunits van de lasers. Ter hoogte van de units is een aantal ramen vervangen door roosters. Voor de nodige energie heeft het treinstel een extra generator. Ook krijgt het ABk-rijtuig een nieuw remsysteem om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen remmen. Tegelijkertijd wordt hier snelheid en het doorslippen bij afremmen en optrekken gemeten. In twee kastjes onder beide koppen zijn zogenaamde Laser Railhead Cleaners aangebracht. Het licht van de laser wordt omgezet in een lichtbundel die de bladresten over de gehele breedte van de spoorstaaf verwijdert. De rails worden tegelijkertijd droger en schoner om zo de hechting van vuil en nieuwe bladeren tegen te gaan. Het treinstel is naast de verschillende roosters te herkennen aan de logo’s van ProRail, Strukton, TU Delft en Universiteit Twente die diagonaal op de zijwand zijn aangebracht. Daarnaast staat de tekst Test- en meettrein op de zijwanden.

Op 13 november 2014 rijdt de 3424 een eerste proefrit van Zutphen naar Utrecht Centraal. Tijdens deze rit blijkt dat het treinstel bij bruggen de strijkregels kan raken. Sindsdien rijdt de 3424 alleen nog tussen Zutphen en Dieren. In de herfst van 2015 rijdt het stel opnieuw een enkele keer tussen beide plaatsen. Alleen bij Brummen worden de spoorstaven gelaserd. De rest van het jaar staat het treinstel bij de werkplaats van Strukton in Zutphen.

Eind 2016, begin 2017 is het treinstel weer opgeknapt om in maart 2017 weer te starten met nieuwe testritten. Met het gladheidsmeetsysteem zullen remproeven worden gehouden.

Terug naar Dieselmaterieel ’90