In mei 1954 levert Allan op basis van een DE 1-motorrijtuig een nieuw inspectierijtuig aan NS. Het rijtuig heeft twee verhoogde stuurstanden en krijgt zo al snel de bijnaam de Kameel. In 1991 gaat het motorrijtuig buiten dienst. Na jarenlange stilstand in het Spoorwegmuseum keert de Kameel in 2008 in de oorspronkelijke uitvoering rijvaardig terug op het Nederlandse spoorwegnet. Elf jaar later schenkt NS het motorrijtuig aan het museum.

In mei 1954 levert Allan op basis van een DE 1-motorrijtuig een nieuw inspectierijtuig aan NS. Het rijtuig is de opvolger van omBC motorrijtuig 2907 uit 1937. Het nieuwe motorrijtuig is gebouwd tijdens de levering van het overige Plan X-materieel en krijgt het aansluitende nummer 20. Hoewel het rijtuig technisch vrijwel overeenkomt met de overige DE 1-motorrijtuigen, wijkt het uiterlijk geheel af. Om de directie aan de voor- en achterzijde vrij uitzicht op de baan te geven, heeft het rijtuig twee verhoogde stuurstanden. Door deze constructie krijgt de 20 al snel de bijnaam ‘Kameel’. Het motorrijtuig krijgt een afwijkende kleurstelling van twee kleuren blauw en rode biezen. Net als het Plan X-materieel krijgt het rijtuig de kenmerkende Allan-vleugels onder de frontruiten.

De Kameel is in 1973 gemoderniseerd en voorzien van de nieuwe gele NS-huisstijl. De metalen sierstrip die over het hele rijtuig is aangebracht, wordt vervangen door een blauwe band. De Allan-vleugels maken plaats voor een derde frontsein. Na deze opknapbeurt is de Kameel ook voor belangstellenden te huur als VIP-car. Het rijtuig verschijnt regelmatig op verschillende baanvakken in Nederland, maar ook in Duitsland, België en Luxemburg.

Terwijl de laatste DE 1-motorrijtuigen terzijde gaan, is de Kameel vanwege de grote belangstelling in 1985 grondig opgeknapt. In 1991 is de revisietermijn van de Kameel echter verlopen en op 9 maart dat jaar gaat het motorrijtuig terzijde. De Kameel staat hierna nog bruikbare onderdelen af aan de resterende gemoderniseerde DE 2-treinstellen. Op 27 juli 1991 arriveert motorrijtuig 20 in het Spoorwegmuseum.

In 2005 start het museum met het opknappen en opnieuw rijvaardig maken van de Kameel. In maart 2008 neemt NS het motorrijtuig weer in gebruik als directievoertuig. Aan de buitenzijde is het rijtuig weer zoveel mogelijk in de oorspronkelijke uitvoering teruggebracht. Het interieur is met enkele aangepaste voorzieningen gereed voor het hedendaagse gebruik. Wanneer de Kameel niet op pad is, staat deze doorgaans in het Spoorwegmuseum.

Eind 2018 besluit NS de Kameel rijvaardig aan het museum over te dragen. Voor de overdacht krijgen de motoren in het voorjaar van 2019 nog een revisie zodat het motorrijtuig ook na de pensionering regelmatig op het Nederlandse spoor ingezet kan worden. Op 4 juni 2019 is het dan exact 65 jaar oude motorrijtuig op het museumterrein symbolisch overgedragen aan Het Spoorwegmuseum.

Op 31 augustus 2024 rijdt de Kameel een rit door Noord-Holland. Op de foto boven dit artikel rijdt het motorrijtuig na een pauze in Enkhuizen het station van Hoorn binnen. Hierna vervolgt de NS20 de reis nog naar Zandvoort en de thuisbasis in Utrecht.