In 1961 neemt NS het (proto-) Treinstel Toekomst in gebruik. In de daaropvolgende vijftien jaar komen maar liefst 277 twee- en vierdelige treinstellen van het type Materieel ’64 in dienst. Door verschillende omstandigheden gaan de laatste treinstellen pas in het voorjaar van 2016 buiten dienst. NS laat het afscheid van het beeldbepalende materieeltype niet ongemerkt voorbijgaan en organiseert voor het eerst sinds het afscheid van de stoomlocomotief in 1957 weer een publieke afscheidsrit. Op 25 september 2016 wordt treinstel 876 officieel overgedragen aan Het Spoorwegmuseum. Voorafgaand aan de overdracht rijdt het treinstel, vergezeld van de 449, 466 en 469, onder grote belangstelling een rit van Maastricht via Arnhem en Zwolle naar Utrecht.
Op 30 maart 2016 rijden de laatste Plan V treinstellen voor het laatst in de reizigersdienst. Hierna zijn de laatste tientallen treinstellen in Nijmegen en later Amsterdam verzameld ter afwachting van de sloop. De 449, 466 en 469 zijn in Amersfoort gestald en in conditie gehouden voor de afscheidsrit. Begin september is het drietal voor een kleine opknapbeurt overgebracht naar Eindhoven. De stad is tevens al maandenlang de thuisbasis van museumstel 876. Het viertal maakt 17 september een geslaagde proefrit naar Vlissingen en is in de loop van de week naar Maastricht overgebracht. Op 25 september vindt de grote afscheidsrit door Nederland plaats. Naast een groot aantal genodigden is hier ook plaats voor enkele tientallen belangstellenden. Daarnaast is de rit van de laatste ‘apekop’, zoals het Materieel ’64 deze periode overal genoemd wordt, breed uitgemeten in de media en via de verschillende kanalen van NS. Zo zijn de tijden bekend en kan het afscheid op grote belangstelling rekenen.
De rit vertrekt vanuit Maastricht naar Eindhoven en gaat vervolgens via ‘s-Hertogenbosch, Arnhem en Zwolle naar Amersfoort. Museumstel 876 zit al die tijd achterop de trein. Bij de diverse stations, tijdens ontmoetingen met andere treinen en naar fotografen langs de baan wordt uitbundig getoeterd. In Amersfoort is de 876 naar de voorzijde gerangeerd. Zo worden de laatste kilometers naar het Utrechtse Maliebaanstation onder aanvoering van het museumstel afgelegd. Na de officiële overhandiging van het treinstel aan Het Spoorwegmuseum gaan de 449, 466 en 469 via Amersfoort naar Amsterdam om hier de stroomafnemers definitief op het dak te leggen.