In december 2023 komt na dertig jaar een eind aan de inzet van de locomotiefserie 1700 bij NS. Ter gelegenheid hiervan organiseren NS International en de NVBS op zondag 19 november 2023 een afscheidsrit. Die dag rijden de 1761 en 1750 met daartussen IC Berlijn-treinstam 7708 onder grote belangstelling een rondrit door Nederland. Op Rotterdam Stadion is een ontmoeting met diverse soortgenoten die inmiddels in dienst zijn bij andere vervoerders.

Begin jaren ’90 komen bij NS ruim 80 locomotieven van de serie 1700 in dienst. De locomotieven zijn gebaseerd op de serie 1600 en kunnen hierdoor snel geleverd worden om samen met een gelijk aantal dubbeldeksstammen het materieeltekort van destijds op te vangen. Door andere inzichten en de ontwikkelingen op het spoorwegnet zijn de meeste locomotieven twintig jaar later alweer overbodig. Vanaf eind 2019 zijn de laatste exemplaren bij NS alleen nog voor de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te zien. In december 2023 komt ook aan deze inzet een eind en gaat de laatste eigen locomotiefserie van NS na dertig jaar buiten dienst.

NS International en de Stichting NVBS-Excursies (SNE) organiseren op zondag 19 november met behulp van Deutsche Bahn het officiële afscheid van de locomotiefserie. Op deze dag rijden de 1761 en 1750 met daartussen IC Berlijn-treinstam 7708 een flinke rit door Nederland. Op de locomotieven is te lezen “Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af”. Ook het fietsrijtuig en de Bord Bistro krijgen bijpassende bestickering. Op laatstgenoemde rijtuig is bovendien aandacht voor het feit dat deze vanaf december uit de IC Berlijn verdwijnt. Tijdens stationnementen draagt de 1761 een bijpassend koersbord dat in verschillende varianten ook in de trein te koop is.

De trein vertrekt even na 10 uur met de 1761 voorop vanuit Amersfoort Centraal via Zwolle naar Olst waar het wachten op de kruising met de tegentrein de eerste fotostop oplevert. Hierna rijdt de trein met fotostops in Deventer, Arnhem en Tilburg naar Rotterdam Stadion. Hier zijn langs het perron negen voormalige NS-locomotieven uit de serie 1600 en 1700 in verschillende uitvoeringen, zoals ze nu in dienst zijn bij andere vervoerders, neergezet.

Na deze fotostop gaat de trein via Rotterdam Centraal en Delft naar Den Haag HS. Hiervandaan rijdt de trein via de Binckhorstboog naar Utrecht Centraal. Waar de trein na kopmaken achter de 1750 de laatste kilometers naar Amersfoort Centraal rijdt. De geplande aankomsttijd is even voor half 6. In Amersfoort vindt symbolisch het “officiële” afscheid van de locomotieven plaats door de inmiddels vooroplopende 1750 af te koppelen en onder luid tyfoongeschal weg te laten rijden.

Met het uit dienst gaan van de laatste locomotieven uit de serie 1700 neemt NS na 42 jaar afscheid van de zogenaamde nez cassé. Een aantal locomotieven uit de series 1600 en 1700 zijn inmiddels overgenomen door andere vervoerders en aannemers. Tijdens de afscheidsrit hebben diverse bedrijven een aantal van hun locomotieven langs het perron van Rotterdam Stadion samengebracht:

Op de foto hierboven de 1750 aan het eind van de rit, symbolisch weggerangeerd op Amersfoort Centraal.

Op de foto boven dit artikel rijdt de 1761 met IC Berlijn-stam 7708 Amersfoort Centraal binnen om als ‘ICE 10117’ via Zwolle, Arnhem, Tilburg, Rotterdam en Den Haag naar Utrecht Centraal te vertrekken.