Elektrische locomotieven
Siemens Vectron
In 2010 presenteert fabrikant Siemens het locomotiefplatform Vectron. Het modulair opgebouwde locomotieftype is in een groot aantal verschillende varianten verkrijgbaar en groeit in enkele jaren uit tot het meest succesvolle platform in Europa. In Nederland rijden sinds 2017 verschillende goederenvervoerders met locomotieven van het type. Vanaf 2020 least ook NS Reizigers voor het grensoverschrijdende vervoer een aantal Vectrons. In eerste instanti...
TRAXX F140 MS2
In de jaren '90 start de Duitse fabrikant Bombardier Transportation met de ontwikkeling van een reeks multi-inzetbare locomotieven. De fabrikant ontwikkelt de zogenaamde TRAXX-locs in eerste instantie voor de Deutsche Bundesbahn maar al snel volgen andere vervoerders. Zo huren NS Hispeed en de NMBS voor de treindienst op de HSL-Zuid in afwachting van de V250 treinstellen bij Alpha Trains locomotieven van het type TRAXX F140 MS2. De goederenlocs zij...
Baureihe 189
Begin jaren '90 laat de Deutsche Bundesbahn ter vervanging van een aantal oudere locomotiefreeksen door de Duitse industrie nieuwe locomotieven ontwerpen. Siemens komt in 1992 met de EuroSprinter. Vanuit dit prototype ontwikkelt de fabrikant diverse locomotieven voor verschillende spoorwegmaatschappijen. Eén van de grootste series is de reeks goederenlocomotieven van het type ES 64 F4. De locs komen vanaf 2003 bij verschillende Europese spoorwegmaa...
Serie 1700
Om het snel groeiende aantal reizigers op te vangen, besluit NS eind jaren '80 nieuw dubbeldeksmaterieel en nieuwe locomotieven te bestellen. Het materieel is gebaseerd op bestaande ontwerpen en kan zo snel worden gebouwd. In 1990 bestelt NS 81 locomotieven van de nieuwe serie 1700. In december 1991 komt het eerste exemplaar in Nederland aan. Dat jaar start tevens de ontwikkeling van speciale motorwagens voor de dubbeldeksstammen. Eind jaren '90 ve...
Serie 1600
In 1981 neemt NS voor het eerst in 25 jaar een serie nieuwe elektrische locomotieven in gebruik. De locomotieven zijn gebaseerd op de SNCF-locs van de serie BB 7200. Tussen 1981 en 1983 komen 58 locomotieven van de serie 1600 in dienst. In 1999 wordt de serie verdeeld onder NS Reizigers en NS Cargo wat later opgaat in Railion en DB Cargo. De reizigerslocomotieven krijgen nummers in de serie 1800. Door terugloop van het aantal getrokken reizigerstre...
Serie 1500
Met het oog op het toenemend aantal treinen in de nieuwe dienstregeling van Spoorslag '70 heeft NS met spoed extra tractie nodig. Omdat nieuwbouw kostbaar is, neemt NS vijf overbodige diesellocomotieven en zeven werkloze elektrische locomotieven over. Als tractie voor de vele extra intercitytreinen koopt NS in 1969 in Engeland de kleine serie elektrische locomotieven BR 27000-27006. De zeven locs zijn in 1954 gebouwd en aldaar inmiddels overbodig. ...
Serie 1300
De vijftien locomotieven van de serie 1300 zijn gebaseerd op SNCF-serie CC-7100 en zijn tot de komst van de serie 1600 de sterkste locomotieven van NS. Tot hun renovatie halverwege de jaren ’80 kennen ze een onrustige loop en zet NS ze voornamelijk in de goederendienst in. Ze rijden onder andere zware erts- en olietreinen. Na de renovatie en de komst van de locomotieven van de serie 1600 gaan de locs halverwege de jaren ’80 ook weer reizigerstreine...
Serie 1200
De serie 1200 bestaat uit 25 locomotieven die tussen 1952 en 1998 worden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tussen 1978 en 1983 zijn alle exemplaren gerenoveerd. Na een jarenlange inzet in zowel reizers- als goederendienst, gaan de locomotieven vanaf 1970 vrijwel alle intercity's tussen Zandvoort en Zuid-Limburg rijden. Begin jaren '80 zijn ze hier vervangen door de locomotieven van de serie 1600. De locomotieven schuiven door naar andere getr...
Serie 1100
Eind jaren '40 bestelt NS vijftig locomotieven die vrijwel gelijk zijn aan de SNCF locs van de serie BB-8100. In 1950 komt de 1101 als eerste locomotief van de serie in Nederland aan. In 1952 is de serie compleet. Later worden nog tien extra locomotieven besteld. De 1151-1160 worden in 1955 en 1956 geleverd. Ter bescherming van de machinist zijn de locomotieven vanaf 1978 voorzien van een botsneus. De behoefte aan elektrische locomotieven is deze p...
Serie 1000
Na de Tweede Wereldoorlog bestelt NS voor het eerst een serie elektrische locomotieven. De tien locs uit de serie 1000 zijn oorspronkelijk bedoeld voor de reizigersdienst en hebben een maximum snelheid van 135 km/u. In 1955 wordt de maximum snelheid teruggebracht naar 100 km/u en zet NS de locs vrijwel alleen nog in de goederendienst in. In 1982 gaat het laatste exemplaar buiten dienst. Negen locs zijn gesloopt. Stibans bewaart de 1010. Later is de...