
Een Haagse tram van de EMA is op 13 september 2014 ter hoogte van het Jollenpad onderweg van Amsterdam Haarlemmermeer naar de Van Nijenrodeweg. Op de achtergrond de A10 en de Schiphollijn. De voormalige Haarlemmermeerlijn heeft hier in de jaren ’70 een aansluiting op de nieuwe spoorlijn.
Op 1 mei 1915 neemt de Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de bijna veertien kilometer lange spoorlijn Aalsmeer – Amsterdam Willemspark en de zijtak tussen Bovenkerk en Uithoorn in gebruik. Terwijl op 1 januari 1936 het reizigersvervoer op het grootste deel van het HESM-net wordt beëindigd, rijden van Amsterdam naar Uithoorn en Aalsmeer en tussen Uithoorn en Nieuwersluis nog tot september 1950 reizigerstreinen. Het baanvak Aalsmeer Oost – Bovenkerk is dat jaar gesloten en enkele jaren later opgebroken. In 1972 staakt NS ook het goederenvervoer tussen Aalsmeer en Aalsmeer Oost. Het baanvak is drie jaar later opgebroken. In 1972 wordt ook het goederenvervoer tussen Uithoorn, Bovenkerk en Amsterdam gestaakt. Het baanvak tussen Uithoorn en het Jollenpad blijft echter nog tot 1981 in gebruik als aanvoerroute voor de aanleg van de Schiphollijn. Hiervoor is bij het Jollenpad een aansluiting naar de nieuwe spoorlijn aangelegd. Wanneer NS in 1978 het baanvak Schiphol en Amsterdam Zuid in gebruik neemt, wordt het reizigersmaterieel voor de geïsoleerde spoorlijn via de Haarlemmermeerlijn aan- en afgevoerd. Datzelfde jaar en in 1979 en 1980 rijdt de SHM een aantal dagen toeristische stoomtreinritten tussen Amsterdam en Uithoorn.
In 1981 is Schiphol via Leiden op het Nederlandse spoorwegnet aangesloten en wordt het vervoer tussen Uithoorn, Bovenkerk en het Jollenpad gestaakt. Ondertussen rijden sinds 1975 museumtrams over het inmiddels geëlektrificeerde traject tussen Amsterdam Haarlemmermeer en de Rondweg Zuid. Vanaf 1979 rijden de trams tot het Jollenpad. Twee jaar later wordt de voormalige halte Kalfjeslaan bereikt. Weer twee jaar later volgt het baanvak tot station Amstelveen. In 1997 neem de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam ook het baanvak Amstelveen – Bovenkerk in gebruik. De EMA legt in de splitsing tussen de lijnen naar Aalsmeer en Uithoorn een verbindingsboog aan waardoor een driehoek ontstaat. Hier kunnen eenrichtingstrams na twee keer steken weer naar Amsterdam rijden.
Het gehele traject van de voormalige spoorlijn tussen Aalsmeer en Amsterdam is zeer goed te volgen. Tussen Aalsmeer en het voormalige station van Amstelveen ligt op een groot deel van het oude tracé een fietspad. Tussen Bovenkerk en Amstelveen ligt het fietspad direct langs de lijn van de EMA die gebruik maakt van de lijn uit Uithoorn. Tussen de Amsterdamseweg en de ingang van het Amsterdamse Bos ligt de bewaarde spoorlijn op een vrijliggende spoordijk. Hierna liggen tot aan het eindstation Amsterdam Haarlemmermeer weer fiets- en wandelpaden parallel aan de voormalige Haarlemmermeerlijn. De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 13 september 2014, tenzij anders vermeld.
![]() |
![]() |
![]() |
AALSMEER – BOVENKERK
Net als de spoorlijnen richting Hoofddorp en Uithoorn is ook het voormalige baanvak richting Amsterdam vanaf 800 meter na het voormalige station Aalsmeer te volgen via een fietspad. Het pad krijgt de bijpassende naam Bielzenpad. Van de komgrens van Aalsmeer tot die van Bovenkerk ligt het tracé parallel aan de Aalsmeerderweg en heeft het eveneens de functie van fietspad. Langs de weg staat de voormalige halte Oosteinde.
Aan de westzijde van Bovenkerk zijn rond 2005 de laatste sporen van de voormalige Haarlemmermeerlijn uitgewist door de komst van een nieuwbouwwijk en flinke aanpassingen aan de infrastructuur in de omgeving. Even voor de aansluiting op de lijn naar Uithoorn vormt het voormalige spoorwegtracé echter een smal paadje langs wat volkstuintjes. Een paar honderd meter voor de dubbele wachterswoning 37 A/B begint de sporendriehoek van de EMA.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
BOVENKERK – AMSTERDAM HAARLEMMERMEER
Tussen de stations Bovenkerk en Amstelveen liggen de lijnen uit Aalsmeer en Uithoorn naast elkaar als twee enkelsporige spoorlijnen. Terwijl de rails van de lijn uit Uithoorn blijven liggen, is op het voormalige baanlichaam van de lijn uit Aalsmeer een fietspad aangelegd. Ook na het station van Amstelveen ligt tot de kruising met de Amsterdamseweg een fietspad langs de spoorlijn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tussen de stations Amstelveen en Amsterdam Willemspark worden in de loop der jaren diverse wachtposten en spoorwegwoningen halteplaatsen. De woningen zijn hiervoor al dan niet uitgebreid met faciliteiten voor de stationsdienst. Ook zijn enkele halteplaatsen na de opening van de nieuwe haltes juist gesloten. De EMA heeft vrijwel bij alle oorspronkelijke en latere stopplaatsen een halte.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De spoorlijn is tussen de A10 en het emplacement van het Haarlemmermeerstation ingeklemd tussen de Stadiongracht achter het Olympisch Stadion aan de ene zijde en de Schinkel met enkele ongebruikte stukken grond aan de andere zijde. De gemeente legt tussen 2005 en 2010 in het gebied het park Schinkeleilanden aan. Het grote recreatiegebied krijgt parallel aan de spoorlijn een fiets- en wandelpad. Bij het emplacement van het Haarlemmermeerstation vestigen zich in loop der jaren diverse bedrijven. Het GVB heeft hier sinds 1914 de remise Havenstraat. Na het staken van de goederendienst is een deel van het emplacement opgebroken en verder volgebouwd met bedrijfsgebouwen en loodsen. Ook de EMA heeft enkele loodsen in gebruik als remise en opslag. De perrons van het kopstation maken plaats voor een keerlus voor de museumtrams van de EMA. De EMA heeft een groot deel van het stationsgebouw in gebruik als verblijfsgebouw en winkelruimte. Ook is er een restaurant gevestigd.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |