2e en 3e Staatsaanleg
Spoorlijn Lage Zwaluwe - Zevenbergen
In de jaren '70 van de negentiende eeuw legt de regering in aansluiting op het net van Staatslijnen nog twee ontbrekende schakels in Nederlandse spoorwegnet aan. De kortste van de twee spoorlijnen is de ruim zeven kilometer lange verbinding tussen Staatslijn I bij Lage Zwaluwe en de spoorlijn van Antwerpen naar Moerdijk van de Grand Central Belge. De verbinding is in 1876 in gebruik genomen. In 1880 gaan de lijnen van de GCB over naar de landelijke...
Lees meerSpoorlijn Arnhem - Nijmegen
Wanneer de eerste aanlegperiode van spoorlijnen door de Staat is afgerond, besluit de regering alsnog twee ontbrekende schakels in Nederlandse spoorwegnet aan te leggen. Eén hiervan is de zeventien kilometer lange verbinding tussen Arnhem en Nijmegen. De Staatsspoorwegen nemen de spoorlijn in 1879 in gebruik. Sindsdien vormt de verbinding een belangrijke schakel aan de oostzijde van het Nederlandse spoorwegnet. NS elektrificeert het traject in 1940...
Lees meerSpoorlijn Leeuwarden - Stavoren
De spoorlijn van Leeuwarden naar Sneek en Stavoren is als onderdeel van de derde staatsaanleg van spoorwegen in Nederland in de jaren '80 van de 18e eeuw aangelegd. De vijftig kilometer lange spoorlijn sluit in Stavoren aan op de veerdienst naar Enkhuizen, dat eveneens tijdens de derde staatsaanleg op het Nederlandse spoorwegnet is aangesloten. In 1890 gaat de exploitatie van de spoorlijn Leeuwarden - Stavoren van de Staatsspoorwegen over naar de H...
Lees meerSpoorlijn Lage Zwaluwe - 's-Hertogenbosch
Als onderdeel van de laatste grootschalige periode van aanleg van spoorlijnen door de Staat is in de jaren '80 van de negentiende eeuw de spoorlijn Lage Zwaluwe - Waalwijk - 's-Hertogenbosch aangelegd. Op 1 augustus 1950 staakt NS de reizigersdienst tussen Lage Zwaluwe en 's-Hertogenbosch. Gelijktijdig is het goederenvervoer tussen Geertruidenberg en Raamsdonk opgeheven. Op de baanvakken tussen Made en Geertruidenberg en tussen 's-Hertogenbosch en ...
Lees meerSpoorlijn Nijmegen - Venlo
In juni 1883 wordt de spoorlijn Nijmegen - Venlo in gebruik genomen. De verbinding maakt deel uit van de derde staatsaanleg en vormt een belangrijke schakel voor het kolenvervoer vanuit Limburg naar grote delen van Nederland. De eerste decennia rijdt ook een aantal doorgaande reizigerstreinen tussen Amsterdam en Maastricht via de verbinding. Het baanvak wordt vanaf de opening geëxploiteerd door de Staatsspoorwegen. Met de opening van de spoorlijn E...
Lees meerSpoorlijn Zaandam - Enkhuizen
In 1884-1885 wordt de spoorlijn Zaandam - Hoorn - Enkhuizen in gebruik genomen. De exploitatie van de lijn gaat direct naar de HSM. Samen met de veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren en de staatslijn Stavoren - Leeuwarden vormt het traject enkele decennia een concurrerende verbinding tussen Amsterdam en Noord-Nederland. Het samengaan van de verschillende spoorwegmaatschappijen en de opening van de Afsluitdijk zorgen ervoor dat de verbinding in de...
Lees meerSpoorlijn Amersfoort - Kesteren
Gelijktijdig met de nieuwe Betuwelijn legt de overheid een spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren aan. Het is de bedoeling om met de aanleg van de spoorlijnen een rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam, Amersfoort, Nijmegen, en verder naar Duitsland te creëren. De verschillende belangen van de verschillende spoorwegmaatschappijen zorgen er echter voor dat het na de opening van de verbinding nog enkele jaren duurt voordat doorgaande interna...
Lees meerSpoorlijn Groningen - Delfzijl
Ondanks eerdere plannen, duurt het tot de derde en laatste periode van staatsaanleg voordat de haven van Delfzijl in 1884 met Groningen en de rest van het Nederlandse spoorwegnet zijn verbonden. In aansluiting op de spoorlijn zijn diverse lokaallijnen aangelegd, waarvan alleen die naar Roodeschool nog in gebruik is.Als onderdeel van de derde en laatste periode van staatsaanleg is op 15 juni 1884 de spoorlijn Groningen - Delfzijl geopend. Veertig ja...
Lees meerDe Betuwelijn: Dordrecht - Geldermalsen - Elst
Tussen 1882 en 1885 nemen de Staatsspoorwegen tussen Dordecht en Elst de zogenaamde Betuwelijn in gebruik. Met de spoorlijn hebben de SS een eigen verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. In 1890 gaat het vervoer op de verbinding over naar de HSM. Deze maatschappij rijdt tevens de treinen op de aansluitende verbinding tussen Amsterdam en Amersfoort naar Nijmegen en Duitsland. Na de Tweede Wereldoorlog is de Betuwelijn slecht...
Lees meerSpoorlijn Zwolle - Almelo
Als onderdeel van de laatste grote periode van aanleg van spoorwegen door de Staat is op 1 januari 1881 de regionale spoorwegverbinding tussen Zwolle en Almelo in gebruik genomen. Vanaf 1888 loopt de lokaallijn Deventer – Almelo tussen Wierden en Almelo evenwijdig aan de staatslijn. Wanneer de lokaallijn wordt omgebouwd tot hoofdlijn, wordt het traject Wierden – Almelo dubbelsporig berijdbaar. De rest van de spoorlijn Zwolle – Almelo blijft enkelsp...
Lees meerDe Hoekse Lijn
Voor een snelle verbinding tussen Engeland en het Europese vasteland is begin jaren '90 van de negentiende eeuw de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland aangelegd. De lijn groeit uit tot onderdeel van één van de belangrijkste en snelste verbindingen tussen Londen en steden als Berlijn en Moskou. Na de Eerste Wereldoorlog loopt het belang van de verbinding terug en maken vooral toeristen gebruik van de veerboten. Zo'n honderd jaar na de opening van ...
Lees meer