1e Staatsaanleg
Staatslijn A: Arnhem - Leeuwarden
Staatslijn A verbindt Arnhem en daarmee via de Rhijnspoorweg ook Amsterdam en Duitsland met Zwolle en Leeuwarden. Samen met staatslijnen B en C is hiermee een belangrijk deel van Noord-Nederland ontsloten. Het treinverkeer op de staatslijn wordt in 1890 na de overname van de NCS door de Staatsspoorwegen grotendeels opgesplitst. Treinen tussen steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam enerzijds en Zwolle, Groningen en Leeuwarden anderzijds, rijden...
Lees meerStaatslijn B: Harlingen - Nieuwe Schans
Het traject van Harlingen naar Nieuwe Schans is tussen 1863 en 1868 van west naar oost aangelegd en in delen geopend. Pas in 1876 is de bijna achttien kilometer lange spoorlijn tussen het Duitse Ihrhove en de Nederlandse grens in gebruik genomen. Het voorziene internationale treinverkeer tussen Engeland en Duitsland komt nooit van de grond. De exploitatie van de spoorlijn is al sinds het begin in drie delen geknipt en zorgt vooral voor de ontsluiti...
Lees meerStaatslijn C: Meppel - Groningen
Als één van de laatste verbindingen van de eerste staatsaanleg is in 1870 de spoorlijn tussen Meppel en Groningen in gebruik genomen. De exploitatie sluit aan op die van het baanvak Zwolle - Leeuwarden van Staatslijn A. Hierbij rijden frequent sneltreinen tussen de noordelijke provincies en de grote steden in de Randstad. In 1952 zijn beide trajecten geëlektrificeerd.Samen met Staatslijnen A en B zorgt Staatslijn C voor de aansluiting van de grote ...
Lees meerStaatslijn D: Zutphen - Hengelo - Glanerbeek
Bij de ontwikkeling van de eerste Staatsaanleg is Staatslijn D bedoeld als verbindende schakel tussen Zutphen, waar de lijn aansluit op Staatslijn A, Twente en het Duitse achterland. Tien jaar na de opening van de spoorlijn is ook het gedeelte van Glanerbeek naar Gronau gereed. Het internationale treinverkeer rijdt dan al grotendeels via Oldenzaal. De lijn naar Gronau is vooral van belang voor het goederenvervoer. Het traject Enschede - Gronau is b...
Lees meerStaatslijn E: Breda - Venlo - Maastricht
Staatslijn E verbindt Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo en Maastricht en sluit bij de aanleg in verschillende plaatsen aan op bestaande verbindingen met België en Duitsland. De opening van de spoorlijn Eindhoven - Weert zorgt er in 1913 voor dat treinen tussen Noord- en Zuid-Nederland niet langer via Venlo hoeven om te rijden. Het baanvak Breda - Venlo blijft echter een belangrijke schakel tussen diverse Brabantse steden en kent nog altijd veel goed...
Lees meerStaatslijn F: De Zeeuwse Lijn
Staatslijn F verbindt Roosendaal met Bergen op Zoom en de Zeeuwse steden Goes, Middelburg en Vlissingen. Door de aanleg van de spoorlijn krijgen de eilanden Walcheren en Zuid Beveland een vast verbinding met de rest van Nederland. De spoorlijn is tussen 1863 en 1873 in etappes in gebruik genomen. In de eerste decennia is het traject een belangrijke internationale schakel tussen Londen en de rest van Europa. Wanneer na de Tweede Wereldoorlog de laat...
Lees meerStaatslijn G: Venlo - Pruisische grens
In 1866 is tussen Venlo en de Pruisische grens bij Kaldenkirchen Staatslijn G in gebruik genomen. De korte verbinding sluit aan op de Pruisische lijnen uit Viersen en Kempen en verbindt zo verschillende industriesteden in het Ruhrgebied met de haven van Venlo. Terwijl de lijn naar Kempen al snel degradeert tot regionale zijlijn en in 1982 is opgebroken, groeit de lijn naar Viersen uit tot internationale schakel voor zowel reizigers- als goederenver...
Lees meerStaatslijn H: Utrecht - Boxtel
Staatslijn H tussen Utrecht, 's-Hertogenbosch en Boxtel kruist de drie grote rivieren en is vanaf 1870 de eerste spoorwegverbinding tussen het noordelijke- en het zuidelijke spoorwegnet. In de jaren '30 groeit de Staatslijn uit tot de belangrijkste verbinding tussen Amsterdam en Zuid-Nederland. In 1938 is de spoorlijn als onderdeel van het zogenaamde Middennet elektrisch berijdbaar. Sinds eind jaren '90 is het baanvak Utrecht - Houten viersporig.De...
Lees meerStaatslijn I: Breda - Rotterdam
De staatsaanleg van spoorwegen zorgt voor een aantal belangrijke bruggen over de grote rivieren en maakt hiermee diverse aansluitingen tussen de grote steden in het westen van het land en bestaande internationale spoorwegverbindingen ten zuiden van de rivieren mogelijk. De spoorlijn Breda - Rotterdam kruist met grote bruggen het Hollandsch Diep, de Oude en de Nieuwe Maas. Door de bouw van de bruggen en een imposant viaduct door de Rotterdamse binne...
Lees meerStaatslijn K: Amsterdam - Den Helder
De staatslijn tussen Amsterdam en Nieuwe Diep (het latere Den Helder) is in etappes van noord naar zuid geopend. De aanleg van het Noordzeekanaal en het gedeeltelijk inpolderen van het IJ diezelfde periode, zorgt ervoor dat de spoorlijn in eerste instantie slechts tot Zaandam is aangelegd. In december 1865 is het baanvak Nieuwe Diep - Alkmaar gereed. Het traject Alkmaar - Uitgeest volgt in mei 1867. Omdat dan al duidelijk is dat de HSM de exploitat...
Lees meer