Nieuws

Op 14 september 2017 arriveert treinstel 2703 als eerste Sprinter Nieuwe Generatie in Nederland. Het treinstel is één van de zes prototreinstellen die NS door de Spaanse treinbouwer CAF heeft laten bouwen met het oog op de komst van in totaal 118 nieuwe sprintertreinstellen, bestemd voor het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren '70 en '80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren '90. In de daaropvolgende weken komen de andere vijf treinstellen van de proefserie in Nederland aan en gaat het gebruikelijke test- en toelatingsprogramma van start.

Terwijl al sinds 2009 treinen onder de naam Railexperts door Nederland en de omliggende landen rijden, is de chartermaatschappij pas vanaf september 2017 officieel toegelaten als vervoerder op het Nederlandse spoorwegnet. Het bedrijf rijdt tot die dag onder de vlag van andere vervoerders. Vooral de locomotieven van Locon zijn voor de verschillende gezelschapstreinen te zien. Door de toename van het aantal ritten neemt de vervoerder in juni 2017 al E-loc 9901 van Locon over. Drie maanden later heeft Railexperts de benodigde papieren in huis om zelf personen- en goederenvervoer te verzorgen op het Nederlandse spoor.

Dinsdag 22 augustus 2017 verhuist Blauwe Engel 41 van Het Spoorwegmuseum naar Almelo om daar van 29 augustus tot en met 23 september als belangrijk onderdeel van het locatietheater 'Het Verzet Kraakt, de grootste bankroof aller tijden' te figureren. Terwijl het theaterstuk zich over verschillende plekken in de Twentse stad verplaatst, heeft het motorrijtuig een vaste plek op het stationsemplacement.

Tussen 1934 en 1951 schaft NS bijna 170 diesel-elektrische locomotoren aan. Het mekkerende geluid van de uitlaatfluit geeft ze de bekende bijnaam 'sik'. Pas in 2007 gaan de laatste exemplaren buiten dienst. Tientallen sikken rijden dan al bij museumorganisaties. Nog meer exemplaren belanden als statisch object bij bedrijven en particulieren. Zo belandt de 297 voor de vestiging van Volker Stevin Rail & Traffic in Deventer. De loc staat ruim tien jaar weg te roesten voor de blauwe loods aan de Duurstedeweg. In oktober 2016 is de loc overgebracht naar het Havenkwartier. Hier wordt de locomotor opgeknapt om in de loop van 2017 als herinnering aan het Deventerse industriespoor op een restant van het spoor bij het kruispunt van de Hanzeweg en de Industrieweg te worden neergezet.

Op donderdag 12 januari 2017 is het officiele startsein voor de elektrificatie van het Kamperlijntje gegeven. De dertien kilometer lange spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt in elf maanden niet alleen geëlektrificeerd, ook wordt het spoor geheel vernieuwd. Daarnaast verdwijnt het goederenemplacement in Kampen en wordt het station gemoderniseerd. Tussen Zwolle en Kampen komt de nieuwe voorstadshalte Zwolle Stadshagen. De verbouwing van de spoorlijn gaat voortvarend van start. Zo resteert na enkele weken nog maar weinig van het uitgebreide goederenemplacement van Kampen. Na enkele maanden van voorbereidende werkzaamheden, is het baanvak van 5 juni tot en met 27 augustus gesloten voor de grootste aanpassingen. Hierna rijdt NS nog 3,5 maanden met dieselstellen onder draad.

In december 2010 wordt Locon Benelux B.V. opgericht door Locon AG en Haetberting B.V.. De vervoerder heeft vanaf april 2011 een licentie om in Nederland te rijden. De vervoerder schaft voor het vervoer twee buiten dienst gestelde locomotieven uit de serie 1600 aan. De locs komen in juni 2011 als 9901 en 9902 in dienst. Later volgen nog acht locs uit de serie, waarvan er twee als plukloc dienen. Daarnaast schaft de vervoerder meer tweedehands materieel uit binnen- en buitenland aan. Vanaf 2016 verliest Locon veel vervoer en worden diverse locomotieven aan andere vervoerders verkocht. Nadat enkele maanden eerder al HSL Logistik van het Nederlandse spoorwegnet verdwijnt, wordt begin juli 2017 bekend dat ook Locon Benelux alle activiteiten staakt.